کاربران عادی برای خرید تجهیزات اولیه دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید حداقل 499 دلار بپردازند

کاربران عادی برای خرید تجهیزات اولیه دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از قبیل روتر و بشقابک باید حداقل 499 دلار و برای اشتراک ماهانه هم باید حداقل 99 دلار پرداخت کنند؛ یعنی با دلار 31 هزار تومانی باید 15.5 میلیون تومان در ابتدا و 3 میلیون تومان هم ماهانه پرداخت کنند که البته به دلیل تحریم‌های بانکی امکان پرداخت مستقیم این هزینه نیز برای ایرانیان میسر نیست و پای واسطه‌ها پیش کشیده می‌شود.

  به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU)پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دستورالعمل رعایت تحریم‌ها را به روزرسانی کرده است تا به شرکت‌های فعال در عرصه فناوری امکان عرضه گزینه‌های بیشتری از «خدمات امن» به مردم ایران را بدهد، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس هم اعلام کرد که استارلینک برای ایرانیان فعال می‌شود، اما در صورت راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران، هزینه‌ی اولیه و ماهانه آن چند است؟

 

اینترنت ماهواره‌ای همانند تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روی زمین احتیاج به یک دیش (بشقابک) و یک رسیور (دریافت‌کننده) دارد؛ اما فرق مهم آن با تلویزیون این است که تلویزیون یک وسیله ارتباطی یک طرفه، اما اینترنت یک ارتباط دو طرفه است. برای مثال در «وب» وقتی کاربر درخواست دارد که وارد سایتی شود، آدرس آن را وارد می‌کند و سپس سامانه با اتصال به سرورهایی (‌سرویس دهنده‌ها)، اطلاعات درخواستی کاربر را نمایش می‌دهد؛ بنابراین ما در اینجا هم‌زمان به دریافت‌کننده و ارسال‌کننده احتیاج داریم که «ترمینال» نام دارد.

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، بیش از ۱۶۰۰ ماهواره را در شبکه‌ای به نام استارلینک با هدف فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای بیشتر نقاط زمین به فضا پرتاب کرده و مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره دیگر را نیز دریافت کرده است.

دستگاه استار لینک در آمریکا با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی از سایت‌های ایرانی و کانال‌های تلگرامی سال گذشته ادعا کرده بودند که این دستگاه‌ها را در اختیار دارند دارند و با قیمت ۲۹۸ دلار به فروش می‌رسانند. البته این ادعا خیلی زود تکذیب شد و کارشناسان حوزه فناوری اعلام کردند که این تجهیزات مورد ادعای سایت‌ها تقلبی هستند.

در حال‌ حاضر، کاربران عادی برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای، باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنند. البته ۴۹۹ دلار نیز برای خرید تجهیزات اولیه از قبیل روتر و بشقابک استارلینک نیاز است. در همین حال برخی کانال‌های تلگرامی اعلام کردند که به صورت قاچاق تعداد محدودی تجهیزات استارلینک وارد ایران کرده‌اند. آن‌ها این تجهیزات را به قیمت ۶۰۰ دلار به فروش می‌رساندند که البته مشخص نیست این تجهیزات هم اصل است یا تقلبی.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست