تولید 805 هزار دستگاه گوشی در سال گذشته در سال 1401، 805 هزار دستگاه گوشی در داخل تولید شد و تولید یک میلیون تلفن همراه به سادگی برای تولیدکنندگان بالفعل امکان پذیر است اما ظرفیت تولید داخل چندین برابر اعداد مطرح شده است و در صورت فراهم شدن شرایط بهینه، تولید بسیار بالاتر از مقدار مورد انتظار خواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU  )بیست و سوم مرداد، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه تا پایان سال در این منطقه خبر داد. اکبر قنبرپور که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام نیز هست، در نشستی خبری گفت: «تولید گوشی تلفن همراه یکی از پروژه هایی است که از دولت گذشته آغاز شده است و 13 شرکت خصوصی برای احداث خط تولید خود در این منطقه، مراجعه کرده اند. از این تعداد دو مجموعه به بهره برداری رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال حداقل یک میلیون گوشی تولید شود که یک سوم آن گوشی هوشمند و باقی به صورت دکمه ای خواهد بود.»تولید تلفن همراه به روش معکوس در کشور موافقان و مخالفانی دارد. موافقان معتقدند که با رعایت اصول و شرایط می توان به تولید با روش معکوس در این زمینه امیدوار بود ولی مخالفان اعتقاد دارند این کار قبلا تجربه شده و موفقیتی به دست نیامده؛ بنابراین آزموده را آزمودن خطاست.

 

 
فروش یکجا، راهکار موفقیت

یکی از مخالفان این طرح، فریبرز نژاد دادگر، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. دادگر به «ایران» گفت: تجربه این کار در دولت قبل وجود دارد و در نهایت شرکت جی ال ایکس چند مدل موبایل هوشمند و چند مدل دکمه ای تولید کرد و اکنون اثری از آنها نیست.

به گفته وی دولت قبل با سرمایه گذاری 200 میلیاردتومانی قصد داشت 2 میلیون دستگاه تلفن همراه با قیمت دو و نیم میلیون تومان تولید کند و از طریق اپراتورها به صورت اقساطی به دست کاربران برساند. از سوی دیگر سامانه ای برای ثبت متقاضیان خرید اقساطی تلفن همراه راه اندازی شود تا امکان بازپرداخت هزینه از سوی متقاضیان بررسی و سپس اپراتور به صورت یکجا گوشی ها را از تولیدکننده تلفن همراه خریداری کند و به متقاضیان تحویل دهد، ولی این اقدام عملیاتی نشد.

وی افزود: نمی توان در مقابل غول های بزرگ تولید گوشی مقاومت کرد، بنابراین به نظر نمی رسد با مهندسی معکوس بتوانیم موفق شویم. این اقدام تاثیری در بازار تلفن همراه ما نخواهد داشت. ضمن اینکه شرکت هایی هم که وارد این حوزه شده اند، برنامه اقتصادی درستی ندارند.به گفته وی اگر عوارض گوشی خارجی و وارداتی را هم افزایش دهند تا مردم گوشی داخلی بخرند، اتفاقی را که در بازار خودرو افتاد در حوزه تلفن همراه شاهد خواهیم بود.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهکار موفقیت در این حوزه را روش باندل (فروش یکجا) با اپراتورها دانست و گفت: اما اپراتورها زیربار سرمایه گذاری در این حوزه نمی روند. اپراتورها به دنبال این هستند که گوشی باکیفیت به دست کاربرانشان برسد تا سیم کارت خود را بفروشند.

 

 

میثاق کرابی، دبیر انجمن صنایع همگن تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و تجهیزات جانبی کشور یکی از موافقان تولید تلفن همراه در کشور است. به اعتقاد او، تولید تلفن همراه بومی می تواند به توسعه صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات در کشور کمک کند و باعث افزایش توانایی های مهندسی، تحقیقاتی و نوآوری در این حوزه شود.

کرابی به «ایران» گفت: تولید داخلی می تواند موجب کاهش وابستگی به واردات و افزایش صادرات گوشی های ایرانی به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان شود.دبیر انجمن صنایع همگن تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و تجهیزات جانبی کشور درباره تعداد مدل های تولید شده از سوی شرکت های فعال روش معکوس تلفن همراه گفت: از ابتدای شکل گیری این صنعت تا به امروز، بیش از 80 مدل گوشی دکمه ای و 55 مدل گوشی هوشمند داخلی به بازار عرضه شده و 15 مدل جدید در مرحله تست و آماده عرضه به بازار است.

وی افزود: در سال 1401، 805 هزار دستگاه گوشی در داخل تولید شد و تولید یک میلیون تلفن همراه به سادگی برای تولیدکنندگان بالفعل امکان پذیر است اما ظرفیت تولید داخل چندین برابر اعداد مطرح شده است و در صورت فراهم شدن شرایط بهینه، تولید بسیار بالاتر از مقدار مورد انتظار خواهد بود. مهمتر اینکه تولید به روش معکوس، ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تا 35 هزار نفر در دو سال آینده را خواهد داشت.

کرابی، در پاسخ به این سوال که گفته می شود قیمت تمام شده یک گوشی تولید به روش معکوس 10 میلیون تومان است و با همین مبلغ کاربران می توانند مدل های متنوع خارجی را در بازار پیدا کنند، در این شرایط آیا فکر می کنید با توجه به تنوع تلفن همراه وارداتی، گوشی های تولید شده در کشور بتواند بازار خود را پیدا کند؟ اظهار داشت: تولیدکنندگان برای موفقیت باید چند شرط کیفیت، قیمت و قابلیت ها را برآورده کنند تا گوشی ایرانی بتواند با گوشی های وارداتی موجود در بازار رقابت کند.

کرابی معتقد است تولیدکنندگان گوشی باید به کیفیت محصولات خود توجه کرده و آنها را با استانداردهای جهانی سازگار کنند. به عبارتی، گوشی های ایرانی باید با توجه به نیازها و علایق مصرف کنندگان، قابلیت های جذاب و منحصر به فرد و امکاناتی مثل دوربین باکیفیت، حافظه داخلی و رم کافی، پشتیبانی از شبکه های نسل چهارم و پنجم، صفحه نمایش لمسی با رزولوشن بالا، طراحی زیبا و خلاقانه، باتری قوی و شارژ سریع داشته باشند.

به گفته وی قابلیت های گوشی باید بسته به سلیقه فردی متفاوت و متنوع باشد چون برای برخی از کاربران دوربین باکیفیت و برای برخی دیگر، حافظه بالا اهمیت دارد و برخی، باتری قوی برایشان مهم است.

دبیر انجمن صنایع همگن تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و تجهیزات جانبی کشور، درباره قیمت گفت: گوشی های ایرانی باید با قیمت مناسب و رقابت پذیر با گوشی های وارداتی به فروش برسند. اگر قیمت تمام شده یک گوشی تولید شده به روش مهندسی معکوس بالا باشد امکان رقابت نخواهد داشت؛ همان طور که گفتید با همین مبلغ، مصرف کنندگان می توانند گوشی های خارجی باکیفیت و قابلیت های بالاتر را در بازار پیدا کنند بنابراین تولیدکنندگان گوشی باید با کاهش هزینه های تولید، قیمت گوشی های خود را پایین بیاورند.

کرابی در این باره که برای حضور موفق در بازار گوشی تلفن همراه چه اقدام هایی ضروری است، گفت: رقابت در بازار موبایل چالش برانگیز است و نیاز به حمایت دولت، سرمایه گذاران، سرویس دهندگان و مصرف کنندگان دارد، با این حال نیاز است تا چند اقدام مانند تبلیغات مناسب، بهبود کانال های توزیع، ایجاد اعتماد و وفاداری انجام شود.

وی افزود: گوشی های ایرانی باید با استفاده از کانال های توزیع مناسب و گسترده، به دست مصرف کنندگان برسد. تولیدکنندگان گوشی ایرانی می توانند محصولات خود را با همکاری با فروشگاه ها، نمایندگان و سایت های خرید آنلاین در کشور عرضه کنند. در این میان رفع مشکلات نقل و انتقال، حمل و نقل، بسته بندی و انبارش گوشی ها نباید نادیده گرفته شود. کانال های توزیع باید به نحوی باشد که امکان دسترسی آسان، سریع و ارزان به گوشی ها را برای مصرف کنندگان فراهم کند.

به گفته کرابی تولیدکنندگان گوشی های ایرانی با ایجاد اعتماد و وفاداری در مصرف کنندگان می توانند بازار خود را گسترش دهند. آنها باید با ارائه خدمات پس از فروش مناسب مانند گارانتی، تعمیر، نصب، آپدیت، پشتیبانی و مشاوره، رضایت مصرف کنندگان را جلب کنند. همچنین با استفاده از روش های مختلف، مانند تخفیف، هدیه، جایزه، باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری سازی، مصرف کنندگان را به خرید مجدد و توصیه به دیگران تشویق کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند امکان موفقیت در این حوزه ضعیف است و تجربه قبلی هم این را ثابت کرده، سه موضوع را برای رقابت و موفقیت، قابل توجه عنوان کرد: اگر تولیدکننده گوشی ایرانی چند عامل یعنی تحلیل بازار، نوآوری و خلاقیت و یادگیری و بهبود مستمر را در نظر بگیرد، می تواند موفقیت بالایی کسب کند. تولیدکنندگان گوشی ایرانی مثل سایر تولیدکنندگان، باید بازار را به خوبی تحلیل کرده و نیازها، علایق، رفتارها و الگوهای خرید مصرف کنندگان را شناسایی کنند. شناسایی گروه های هدف برای رقابت با رقبا بسیار مهم است. بررسی بازار داخلی و خارجی و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای موجود و تجزیه و تحلیل آنها ضروری است. با تحلیل بازار، تولیدکنندگان گوشی ایرانی می توانند بهترین تصمیمات را در زمینه محصول، قیمت، تبلیغات و توزیع بگیرند.

نکته دوم، نوآوری و خلاقیت در طراحی و ساخت گوشی هاست که اهمیت بالایی دارد و تولیدکنندگان با در نظر گرفتن این نکته، می توانند محصولات جذاب و منحصربه فردی را به بازار عرضه کنند. سومین موضوع، یادگیری و بهبود مستمر است. یادگیری و بهبود مستمر، کیفیت و قابلیت های گوشی ها را ارتقا می دهد. تولیدکنندگان باید با استفاده از بازخورد مصرف کنندگان، نقاط قوت و ضعف گوشی های خود را شناسایی و راه های بهبود آن را پیدا کنند و با دنبال کردن روندها و تغییرات بازار، گوشی های خود را با نیازهای جدید مصرف کنندگان هماهنگ کنند. مهمتر اینکه مصرف کنندگان موبایل هم باید از تولید داخل حمایت کنند.

به گفته وی با بررسی هوشمندانه علل شکست برندهای مطرح، از تولیدکنندگان ایرانی انتظار می رود برای موفقیت از ظرفیت نخبگان ایرانی استفاده کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

انتهای پیام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست