قراردادهای یک‌طرفه، تولیدکنندگان را با آسیب‌های فراوانی مواجه ساخته است

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: با مشکلات فراوانی در حوزه تولید و حمایت از تولیدکنندگان مواجه‌ایم؛ از بیمه تامین اجتماعی گرفته تا مالیات و گمرک و ده‌ها مشکل دیگر در بخش های اجرایی مرتبط با صنعت، ولیکن موضوعی که بیش از هر چیزی برای فعالان اقتصادی مشکل‌زا بوده و در سال‌های اخیر حتی شدیدتر هم شده است موضوع قراردادهای یک طرفه است که تولیدکنندگان را با آسیب های فراوانی مواجه ساخته است که نیازمند اصلاح و بازنگری قراردادهای یک طرفه سازمان‌های دولتی و اپراتورها با شرکت های خصوصی و فعالان حوزه فاوا هستیم.
 
 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU )دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در نشست تشکل‌های بخش خصوصی حوزه فاوا با وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشکر از اقدامات راهبردی وزیر صمت در یک سال گذشته که منجر به اصلاحات برخی از قوانین دست و پاگیر در بخش صنعت شده است، از تلاش های معاون صنایع ماشین الات و تجهیزات وزارت صمت و همچنین مدیرکل دفتر صنایع تجهیزات برقی و الکترونیکی وزارت صمت قدردانی و تاکید نمود که امروز شاهد این موضوع هستیم که زحمات و تلاش های انجام پذیرفته در مسولیت های این عزیزان، اثر بخش و کارا بوده و علیرغم مشکلات بنیادی و اساسی که در حال حاضر در اوضاع اقتصادی و صنعت کشور وجود دارد خوشبختانه در بخش های مختلفی از صنعت شاهد اتفاقات خوبی هستیم که نشات گرفته از اقدامات به موقع و فعالیت های معاونین و مدیران این حوزه در وزارت صمت می‌باشد. گواه این موضوع نیز  این است که امروز در بیانات معاون صنایع ماشین الات و تجهیزات وزارت صمت این جمله بارها تکرار شد که “بیایید با هم شروع کنیم” و این جمله، جمله ای است که در آن فلسفه مشارکت و هم فکری و هم دلی وجود دارد و طبیعتا برای تشکل ها جای امیدواری داشته و روی آن حساب ویژه ای باز خواهیم کرد.

قراردادهای یک‌طرفه، تولیدکنندگان را با آسیب های فراوانی مواجه ساخته است

 رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این نشست خطاب به وزیر صمت بیان نمود: جناب وزیر، متاسفانه در کشور مشکلات فراوانی را در حوزه تولید و حمایت از تولیدکنندگان داریم از بیمه تامین اجتماعی گرفته تا مالیات و گمرک و ده ها مشکل دیگر در بخش های اجرایی مرتبط با صنعت، ولیکن موضوعی که بیش از هر چیزی برای فعالان اقتصادی مشکل‌زا بوده و در سال های اخیر حتی شدیدتر هم شده است و شاید از تامین سرمایه در گردش برای فعالیت های اقتصادی تولید کنندگان نیز ضرورت  داشته است بحث قراردادهای یک طرفه است که تولیدکنندگان را با آسیب های فراوانی مواجه ساخته و اگر قراردادهای پیمانکاری و کارفرمایی اصلاح نشود صدمات جبران ناپذیری را می تواند به اقتصاد کشور وارد سازد.
پذیرش ضمانتنامه صندوق صحا توسط سازمان‌ها مورد تاکید قرار گیرد

وی ادامه داد: یکی از این موضوعات بحث ضمانتنامه صندوق صحا می باشد. همان طور که مستحضرید این صندوق جزو صندوق های حمایتی و زیر مجموعه وزارت صمت می باشد. این نوع صندوق ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و اساسنامه آن ها مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفته است، ولی متاسفانه قریب به اکثر سازمان ها از پذیرش ضمانتنامه این گونه صندوق ها و از جمله صندوق صحا ممانعت به عمل می آورند، لذا از وزیر صمت درخواست داریم به این موضوع رسیدگی فرمایند.

داوری و حل اختلاف به نفع کارفرما بوده و فلسفه وجودی خود را از دست داده است

رییس اتحادیه مخابرات ایران ادامه داد: از دیگر مشکلات مطروحه در قراردادهای یک طرفه می توان به موضوع داوری اشاره کرد. مشکل موضوع داوری و حل اختلاف در اکثر  قراردادهای یک طرفه وجود دارد؛ بدین صورت که داوری و حل اختلاف همواره به نفع کارفرما بوده و فلسفه وجودی خود را از دست داده است. کارفرما با در نظر گرفتن کمیته حل اختلاف مشتمل بر یک نفر از سوی کارفرما و یک نفر از طرف پیمانکار و نفر سوم به انتخاب کارفرما عملا این بند را بی اثر می نماید.

ادیب در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به غیر منطقی بودن ماده فسخ  قراردادها، گفت: در اکثر قراردادها در ماده فسخ قرارداد بندهایی درج می گردد که در صورت تخطی پیمانکار قرارداد را به سمت فسخ می کشاند و در آخر این بندها بندی آورده می شود با عنوان فسخ بنابر اختیار و مصلحت کارفرما که این شرط به تنهایی می تواند حقوق پیمانکار را پایمال نماید.

تاخیر در پرداخت و جریمه های دیرکرد یک طرفه، از مشکلات بنیادی قراردادهای حاکم است

رییس اتحادیه  صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران همچنین  در پایان مطالب خود با بیان این موضوع که یک تیپ بودن قراردادها برای خدمات متفاوت می تواند تاثیرات متفاوتی از هزینه های مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد و می بایست برای خدمات مختلف تیپ های مختلفی از قراردادها را داشته باشیم، اظهار داشت: متاسفانه بحث تاخیر در پرداخت و جریمه های دیرکرد یک طرفه و یک سویه نیز از مشکلات بنیادی قراردادهای حاکم است. این مورد را شاید در طول چند سال گذشته از ده ها مرجع مختلف پی گیری نموده ایم و از وزیر صمت نیز در خواست می نماییم که در این خصوص اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام پذیرد.

قراردادهای دستگاه‌های اجرایی باید به گونه‌ای تنظیم شود که حقوق تولیدکنندگان لحاظ شود

به گزارش سیتنا، فاطمی امین در پاسخ به دغدغه های مطرح شده توسط رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران مطرح نمود: دغدغه های مطرح شده کاملا به حق و صحیح می‌باشد و خوشبختانه این امکان در مصوبه 1401/6/23 هیات وزیران به وجود آمده است که برای این دغدغه ها راهکار عملیاتی اتخاذ نماییم. در این مصوبه به کلیه دستگاه های اجرایی و شرکت های تابعه آنها تکلیف شده است برای خرید تجهیزات قراردادها را به گونه ای تنظیم نمایند که حقوق تولید کنندگان نیز لحاظ گردد و امکان جریمه کارفرمایان نیز فراهم گردد و طبیعتا تاکید به تکلیف کارفرمایان در نحوه تنظیم قراردادها می تواند جدای از جریمه، شامل سایر اصلاحاتی در قرارداد باشد که متضمن رعایت حقوق طرف دوم قرارداد باشد.

وزیر صمت در خصوص دو کارکرد تراز ارزی و تولید قدرت در زمینه صادرات یادآور شد: خوشبختانه در موضوع تراز ارزی صادرات غیر نفتی، در حال نزدیک شدن به نقطه صفر هستیم و در این خصوص باید گفت، سال گذشته ۴۸/۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و ۵۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که تنها ۳/۵ میلیارد دلار تا رسیدن به این مهم فاصله داریم که امیدواریم این مساله در سال آینده محقق شود.

تمرکز بر تولید تجهیزات مخابراتی یک ضرورت در شاخص تراز ارزی صادرات غیرنفتی است

فاطمی امین در بحث حوزه مخابرات و ارتباطات هم تمرکز بر تولید و توسعه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را یکی از مواردی دانست که کشور را به این شاخص نزدیک می‌کند و مطرح نمود: توجه به این موضوع هم نیاز داخل را که فزاینده است تامین می‌کند و هم شاخص‌های صادراتی را توسعه می‌دهد.

وزیر صمت همچنین هم راستا شدن بخش حاکمیتی یعنی وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت ارتباطات با تشکل ها، دیگر فعالان و متخصصان حوزه تجهیزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را ضروری و موفقیت در این حوزه را منوط به این هم افزایی دانست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست