اگرچه بر اساس وعده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دسترسی 20 میلیون خانوار به شبکه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم عملیاتی شود، اما بنا بر اعلام سایت رسمی پروژه‌ی ملی فیبرنوری، تا پایان تیرماه سال جاری قریب به یک میلیون و 668 هزار خانوار یعنی تنها هشت درصد خانوارها تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند و از این تعداد هم 363 هزار کاربر یعنی کمتر از دو درصد به عنوان سرویس گیرنده‌ی فیبرنوری ثبت شده‌اند.
 
 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU) فیبرنوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبرنوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبرنوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

 

از مزایای فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی می توان به قیمت ارزان تر، ظرفیت بالاتر، مصرف برق پایین تر، پایداری و سرعت بیشتر، امنیت بالاتر، اشتغال زایی، کاهش مصرف انرژی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه سرمایه گذاری توسعه شبکه پهن باند، توسعه 5G، کاهش شکاف دیجیتالی و غیره اشاره کرد.

راه‌اندازی شبکه فیبرنوری در سراسر کشور و در گام نخست ارائه ۲۰ میلیون پورت تا پایان دولت سیزدهم، که وزیر ارتباطات وعده آن را داده است، الزاماتی دارد؛ ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند، مبنای پوشش خانوار، کدپستی و/یا پلاک ثبتی شهری/ روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان در نواحی خدمات شهری/ روستایی است؛ منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر 300 متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای او تامین شود.

 

حداقل ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری  (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، منازل و کسب‌وکارهای بهره‌بردار آن هستند.

برای حداقل ۱۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.

وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست