خودتحریمی‌های داخلی و قوانین اضافی و دست و پاگیر در برخی سازمان ها
دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ،با اشاره به خودتحریمی‌های داخلی از  قواعد و قوانین اضافی و دست و پاگیر در برخی سازمان ها و نهادها مانند گمرک ، سازمان امور مالیاتی و… انتقاد کرده و در عین حال با اشاره به بیانات مقام‌معظم رهبری، صدور  1500 بخش‌نامه درباره مسائل گمرکی(از سال1397تا1400) را دست اندازهای توسعه فعالیت های اقتصادی برشمرد.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU) فریبرز نژاددادگر با بیان اینکه باید برنامه ها و سیاست گذاری ها را به نوعی پیش ببریم که بتوانیم به اهداف صادراتی دست یابیم اظهار کرد:سهم ایران از بازار‌های تجارت جهانی بسیارکم(حدود دو درصد ) است و نکته اصلی آن است که حدود بیست درصد مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها است اما 80 درصد آن خودتحریمی‌های داخلی، قواعد و قوانین اضافی و دست و پاگیر در برخی سازمان ها و نهادها مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی و یا برخی سازمان ها و مراکز دیگر است که موانع بسیاری را برای تولیدکنندگان و یا صادرکنندگان ایجاد می کند.
 
وی بر ایجاد هم افزایی در بین شرکتهای فعال جهت اجرای پروژه های مشترک و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان اهداف اصلی این اتحادیه و کمک به شرکتهای علاقه مند برای انجام امور صادراتی تاکید کرد.
 

دبیر اتحادیه با اشاره به بیانات مقام‌معظم رهبری گفت: به عنوان مثال از سال 1397 تا 1400، تعداد 1500 بخش‌نامه فقط درباره مسائل گمرکی صادرشده است. فعالان اقتصادی به کدام‌یک عمل کنند؟ اصلا فرصت هست همه را بخوانند؟!

نژاددادگر ادامه داد: طبیعی است باید ابتدا در فضای داخلی کشور، تسهیلات و زیرساخت های مناسب برای بخش خصوصی فراهم شود و این موانع مرتفع شود.

وی در عین حال بیان کرد: در بحث توسعه تجارت و صادرات باید توجه داشته باشیم که صادرات می‌تواند موتور محرک صنعت و اقتصاد کشور باشد. در کشور ما مزیت های نسبی مانند انرژی ارزان، نیروی کار متخصص و توانمند در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان وجود دارد و در کنار این موارد، جایگاه ژئوپولیتیکی ایران را شاهد هستیم، در نتیجه ما تمام مزایای لازم را در اختیار داریم،بنابراین اگر توسعه تجارت به‌درستی شکل بگیرد، می‌توانیم پتانسیل‌های موجود را بالفعل کنیم.

وی  با بیان اینکه، نیمی از صادرات ایران در سه ماهه نخست سال جاری به کشورهای همسایه (به ترتیب عراق ، ترکیه،امارات، افغانستان و عمان) بوده است، گفت: حال این سوال مطرح می شود که در این آمار ، جایگاه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چه میزان است؟!

در حوزهICT نیز باید با همکاری و تجمیع توانمندی شرکت ها به شناسایی نیازهای بازار کشورهای هدف صادراتی، تمرکز بیشتری داشته و از طرفی بخش دولتی نیز مساعدت های لازم را در این زمینه با بخش خصوصی انجام دهد .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست