رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها گفت: پیشنهادهای منتخب در حوزه هوش مصنوعی باید بازبینی، تکمیل و به فرمت و شکلی تبدیل شود تا بتوانیم در متن برنامه هفتم توسعه درج کنیم و پیشنهاداتی هم از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده که قابل اعتنا است و می‌توانیم همه این‌ها را در کنار هم قرار داده، چند بند از آن استخراج و به برنامه هفتم توسعه وارد کنیم.
 
 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU  )چهارمین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با موضوع «مواجهه با هوش مصنوعی» با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز مسئول و مربوط به این حوزه،  در سالن جلسات ساختمان شیخ‌فضل‌الله مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رضا تقی‌پور، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در ابتدای این نشست ضمن اشاره مختصری به مباحث مطرح شده در سه نشست پیشین در موضوعات «حکمرانی بر هوش مصنوعی»، «حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست‌محیطی، سلامت و صنایع» و «حکمرانی هوشمند و داده‌محور»، به کلیاتی از موضوع «مواجهه با هوش مصنوعی» و محورهای این گزاره به عنوان موضوع چهارمین نشست، پرداخت.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در بخش پایانی این نشست و پس از استماع نظرات کارشناسان حاضر در نشست هم ضمن تشکر از مشارکت مسئولان نهادهای همکار و همراه، رؤسای اندیشکده‌ها و دانشکده‌های و نمایندگان دستگاه‌های مختلف مربوط در حوزه هوش مصنوعی، در جمع‌بندی عنوان کرد: بعضاً دوستان از اینکه ما فقط تلاش برای نوشتن سند در حوزه هوش مصنوعی داریم، انتقاد کردند، اما باید به این نکته توجه داشت معمولاً زمانی که پدیده‌های جدیدی به جامعه وارد می‌شود این‌گونه است که تا نهادهای مختلف -به‌ویژه نهادهای دولتی و حاکمیتی- دست به اقدام بزنند، نیازمند به این سندها و چارچوب‌های قانونی و حقوقی‌ هستند تا این حرکت‌ها شروع شود.

تقی‌پور تاکید کرد: اما همان‌طور که برخی حاضران اشاره کرده و پیشنهاد دادند، بحث قانون‌گذاری و تدوین سند باید یک نقطه خاتمه داشته باشد و یک جایی از این روند خارج شویم.

وی افزود: ما در کنار اینکه راجع به چارچوب‌های حقوقی و قانونی موضوع فکر می‌کنیم، حتما باید برنامه هم داشته باشیم و در حال حاضر که برنامه هفتم توسعه به عنوان کلان موضوع در جریان است، می‌تواند نقطه خوبی برای ورود به این موضوع باشد. از طرفی با توجه به اینکه کارهای مختلفی در دستگاه‌های مختلف در موضوع هوش مصنوعی انجام شده و نیازمندنیم برش و جمع‌بندی سریعی از اینها داشته باشیم.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم با ترکیبی از نهاد‌های مختلفی که در این جلسات مشارکت و حضور داشتند یک تقسیم‌کاری صورت بگیرد. مثلاً میزبانی این کار را به اندیشه حکمرانی دانشگاه شریف واگذار کنیم، یا در بحث محتوا و برنامه‌ریزی واقعی موضوع از دوستان متخصص در دانشگاه امام حسین(ع) کمک بگیریم. همچنین نیاز است همه دوستان سندهای مختلفی که در جاهای مختلف نوشته شده را در اختیار دبیرخانه فراکسیون قرار دهند تا در یک برنامه دو-سه‌ روزه با حضور دوستان مشارکت‌کننده این اسناد بررسی و واکاوی شود و یک سند واحد و کاربردی استخراج شود.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه حتما باید از ظرفیت و کمک همه تشکل‌ها و نهادها در موضوع هوش مصنوعی استفاده کنیم، اضافه کرد: مرکز ملی فضای مجازی -که در این نشست‌ها یک مقدار ضعیف ظاهر و حاضر شده است- نقطه اتصال همه این نهادها و تشکل‌ها است و باید این نقش را ایفا کند.

وی با اشاره به تقدیر از پیشنهادهای منتخب در حوزه هوش مصنوعی در نشست پیشین فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها، گفت: این پیشنهادات باید بازبینی و تکمیل و به فرمت و شکلی تبدیل شود تا بتوانیم در متن برنامه هفتم توسعه درج کنیم. پیشنهاداتی هم از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده که قابل اعتنا است و می‌توانیم همه این‌ها را در کنار هم قرار داده، چند بند از آن استخراج و به برنامه هفتم توسعه وارد کنیم.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها مجلس ضمن استقبال از پیشنهاد یکی از کارشناسان حاضر در نشست مبنی بر انتخاب چکیده‌ای از تیم تشکیل‌دهنده این جلسات و ایجاد یک ساختار چابک در راس تصمیم‌گیری و مدیریت بحث هوش مصنوعی، گفت: می‌توان این ساختار را تشکیل و به مرکز ملی فضای مجازی متصل کرد و آنجا همه پیشنهاداتی که طی این چهار جلسه مطرح شده و در ادامه طرح خواهد شد، یا اینکه چه مشوق‌هایی می‌توان برای سرمایه‌گذارها و… داشته باشیم و این قبیل موارد، بررسی و کارشناسی شود و ظرف یک ماه یک مصوبه و تصمیم را از آنجا بیرون آورد.

تقی‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود اظهار کرد: خیلی مهم است که علاوه بر دولت و جایی که برنامه‌ها را تصویب می‌کند، ساختاری مجزا را به عنوان هسته مرکزی موضوع مشخص کنیم تا راجع به کیفیت برنامه‌ها و شاخص‌های مختلف آن بحث و نظر داشته باشند؛ درواقع به پیشنهاد دوستان می‌توانیم در آن نهاد تنظیم‌گر این برنامه‌ها را هم پیش‌بینی کرد.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در پایان با تاکید بر اینکه این نشست آخرین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها نیست از برنامه‌ریزی دور بعدی نشست‌ها و برگزاری آن در آینده خبر داد و گفت: درخواست‌های زیادی از نمایندگان برای برگزاری نشست‌های بیشتر در موضوعاتی مانند معرفی هوش مصنوعی و ابعاد مختلف آن داشیم و احتمالاً جلسات آینده را با حضور پررنگ‌تر نمایندگان خواهیم داشت.

انتهای پیام

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست