رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتشار پیامی به مناسبت روز فناوری اطلاعات، یادآور شد که تا دی ماه سال جاری، حداقل 20 درصد خدمات دولت باید به صورت هوشمند و بدون دخالت عامل انسانی انجام شود.
 
 
 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU  )در پیام دکتر محمد خوانساری آمده است: «بیست‌و دوم تیر ماه مقارن با زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی که می‌توان از او به‌عنوان پدر علم داده‌ورزی یاد کرد، روز فناوری اطلاعات نام گرفته است.

اهمیت فناوری اطلاعات اکنون بر کسی پوشیده نیست و برهمین اساس است که با تمرکز بر این حوزه و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ملی افزایش داده است. اگرچه هنوز در این عرصه فرصت‌های بسیاری برای رشد و توسعه موجود است، اما باید توجه داشت این ظرفیت‌ها در شرایطی ایجاد شده که کشور عزیزمان در این سال‌ها با تحریم‍ای ظالمانه مواجه بوده است.

سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته برای تحقق طرح‌های خود همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از پیش در دستور کار قرار داده و بر این اساس شاهد رشد صد درصدی قراردادهای منعقده با این شرکت‌ها بوده‌ایم.

امسال نیز قانون وظایف گسترده ای را بر دوش دستگاه ها برای ارایه خدمات الکترونیکی قرار داده و بر همین اساس، انجام تکلیف بند ج تبصره 7 قانون برنامه بودجه سال 1402 را مهم‌ترین موضوع دولت الکترونیکی در سال پیش رو می‌دانیم .

بر اساس قانون، مقرر شده است  تا آبان سال جاری، ارائه کلیه خدمات دستگاه‌های دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند صورت بگیرد و تا آذرماه، استعلامات غیر الکترونیکی حذف و  با استعلامات و تبادل داده و اطلاعات برخط و آنی در مرکز ملی تبادل اطلاعات جایگزین شود.

همچنین تا پایان دی ماه حداقل 20 درصدخدمات باید به‌صورت هوشمند، بدون دخالت عامل انسانی و بدون اخذ هرگونه مدرک از متقاضی خدمت با استفاده کامل از داده و اطلاعات ملی موضوع قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی ارائه شوند؛ این موضوع تکلیف مهمی است که به طور جدی از دستگاه‌ها پیگیری خواهیم کرد. همچنین افزایش کیفیت خدمات براساس پایشی که از سوی مردم صورت خواهد گرفت یکی از برنامه‌های در دستور کار ما می‌باشد.

درحال حاضر به لطف تلاش‌های انجام گرفته، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه  سه هزار خدمت  و بیش از ۱9 میلیون کاربر تبدیل به یک مرجع اصلی برای ارائه خدمت مردم شده است.

از جمله دستگاه‌هایی که خدمات الکترونیکی آن‌ها با استقبال مردم روبه‌رو شده، وزارت آموزش و پرورش است. مشاهده کارنامه دانش‌آموزان سال ئوازدهم، ثبت نام مدارس، نقل و انتقال فرهنگیان، ثبت نام کتب درسی از جمله خدماتی هستند که مورد استقبال فرهنگیان و خانواده‌ها قرار گرفته‌اند.

این خدمات و ده‌ها و صدها خدمت دیگری که در این مقال فرصت پرداخت به آنها نیست؛ گویای آن است که امروز فناوری اطلاعات با شئونات مختلف زندگی مردم پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده و زندگی کاربران را وارد فضایی جدید کرده است.

بر همین اساس، این روز را نه تنها به فعالان این عرصه بلکه به عموم مردم کشور تبریک گفته و امیدوارم به مدد لطف الهی و سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته سال به سال شاهد رونق و شکوفایی بیشتر در این عرصه باشیم.»

انتهای پیام

 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست