وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP را به هفت اپراتوری که پیش‌تر به طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌و‌کارها پیوسته بودند، اهدا کرد.
 
 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU  )در مراسمی با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر لاجوردی قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تعدادی از مدیران رگولاتوری، نخستین پروانه های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP به مدیران عامل هفت اپراتور ارتباطی واگذار شد.

بر همین اساس در مراسم امروز که در وزارت ارتباطات برگزار شد، محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک، مسعود بمانی مدیرعامل پیشگامان، بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، سید ایمان میری مدیرعامل های وب، صابر فیضی مدیرعامل فناپ، احمد بیدآبادی مدیرعامل صبانت و احمدرضا نخجوانی مدیرعامل شاتل به عنوان هفت اپراتوری که پیش تر به طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارهای پیوسته بودند از وزیر ارتباطات پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی را دریافت کردند.

بنابه این گزارش، اردیبهشت پارسال بود که در تفاهم‌نامه هایی توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارایه کننده خدمات ارتباطاتی دارندگان پروانه متقاضی دریافت الحاقیه مذکور به امضا رسید.

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار و الحاقیه های بعدی آن، اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در صورت اخذ این پروانه جدید به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد  شوند. اما باتوجه به برنامه وزارت ارتباطات در ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا پایان کار دولت، این مصوبه مورد بازنگری قرار گرفت و محتوای آن متناسب با هدف تعیین شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کرد تا ارائه دهندگان خدمات ارتباطی ثابت هم بتوانند با دریافت این پروانه به پروژه ملی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» بپیوندند.

اپراتورهای دارای شبکه ارتباطی  نیز می‌توانند با دریافت الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، کلیه خدمات این صنعت را به مشترکان ارائه دهند و دیگر لازم نیست پروانه جداگانه‌ای دریافت کنند.

اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی به هفت اپراتور در کشور نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور است تا مسیر توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری در کشور هموار شده و از این پس به مرور شاهد ارائه خدمات ارتباطی با کیفیت با سرعتهای چند صد مگا و حتی چند گیگابیت بر ثانیه در جای جای کشور باشیم. با وجود چنین زیرساخت پرسرعت و با کیفیتی، زمینه لازم برای ظهور کسب و کارها و خدمات دیجیتال جدید در کشور فراهم  خواهد شد.

در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تاکنون برنامه عملیاتی تعهدی اپراتورها در 29 استان و 1118 شهر نهایی شده است و مابقی شهرها نیز تا پایان دی ماه 1402 تعیین تکلیف می شود.

تا الان در 113 شهر مجوز شهرداری برای شروع عملیات اجرایی اخذ شده و در 104 شهر و 20 استان عملیات اجرایی توسط اپراتورهای متعهد آغاز شده است.

مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان امسال هشت میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند و تا پایان کار دولت سیزدهم در سال 1404 این میزان به 20 میلیون خانوار می رسد.

براساس اطلاعات منتشره در سایت IranFTTx.ir تا امروز سه میلیون و 263 هزار و 137 خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته اند و در روند عملیات اجرایی صورت گرفته توسط اپراتورهای صاحب پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، شهر ایلام در استان ایلام، شهرهای چالوس، خرم آباد و عباس آباد در استان مازندران، بندرچارک و کیش در استان هرمزگان و شهر قم در استان قم بیشترین پیشرفت را دارند.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست