گزارش عملکرد دوره ای اتحادیه

دکتر داود ادیب : رییس هییت مدیره  اتحادیه

 

سال 97 با تمام فرازونشیب‌هایی که داشت، روزهای پایانی‌اش را می‌گذراند. این فرازونشیب‌ها در اقتصاد کشور هم کم نبودند ؛ از نوسانات قیمت ارز گرفته تا افزایش تحریم های ظالمانه . شرایط خاص کشور و تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران تجدید شد ، ضرورت تنظیم بودجه بر اساس این شرایط،  و تاکید نمایندگان مجلس که بودجه سال آینده کشور باید با توجه به شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی ارائه شود  مبین این موضوع است که در شیوه‌های مدیریت می بایست  تجدیدنظر کنیم. این تغیر نگاه چه در حوزه های حاکمیتی و حکومتی و چه در شیوه های بنگاه داری و همچنین در حوزه تشکل ها و اتحادیه ها به عنوان  بازوی کمکی برای دستیابی به تغییرات ساختاری و توسعه اقتصادی می بایست صورت گیرد . دولتمردان ما می بایست تجربه کنند که اساسا چگونه می‌توان از تشکل‌ها و پتانسیل‌های آنها، در وضعیت حساس اقتصادی و در اصلاح فرآیند تولید / خدمات ، صادرات و در نهایت ارتقای جایگاه بخش خصوصی و تولید ملی در این شرایط خاص کشور که با تحریم های گوناگون و به اصطلاح جنگ نرم روبرو هستیم بهره برد  . در این روزهای حساس اتحادیه صادر کتتدگان خدمات فنی مهندسی ، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران راه سخت و دشواری را طی می نماید و توانسته است رسالت خود را به عنوان یک اتحادیه به خوبی اتجام دهد . آن چه که مهم هست یاداوری این  نکته اساسی است که در شرایط اقتصادی غیر معمول کشورمان که هر روز با بسته شدن تعدادی از بنگاه های مطرح کشورمان روبرو می باشیم رونمایی سیاست ها و رفتارهایی که از مقاومت به ماندن و پایداری حمایت می کنند و خالصانه در صدد رفع مشکل تشکل ها و در نهایت بنگا ه های اقتصادی هستند  از سیاست ها و رفتارهایی که جنبه نمادین و تظاهر و حفظ قدرت دارند ملموس و آشکار بوده است. جا دارد که در این مورد از وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و نیز اتاق بازرگانی ایران نهایت قدردانی را در خصوص حمایت های اتجام پذیرفته نمود

اگر نگاهی به کارنامه نیمه دوم سال 98 اتحادیه بیندازیم به آسانی عملکرد آن را چه برای اعضای اتحادیه و چه سایر نهادهای حکومتی تصمیم گیربه صورت عام و سازمان های مرتبط به صورت خاص از جمله وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات  ، اتاق بازرگانی ایران ، سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین معاونت علمی و فن آوری رییس جمهور ، عملکردی آرمانی و در راستای همکاري در مديريت برون رفت از شرایط فعلی کشور با رویکرد حمایت از فعالان اقتصادي حوزه مرتبط و  در تعامل با قواي سه گانه، مراجع مربوطه و نهادهاي کارگري به منظور دستيابي به توسعه اقتصادي  ، صادرات و رفاه اجتماعي خواهیم دید .

 

حضور فعال اتحادیه و  شرکت های عضو آن در چهار  نمایشگاه تخصصی و بین المللی  مرتبط از جمله نمایشگاه  تلکوم ( با بازدید مهندس جهرمی وزیر ارتباطات ، مهندس جهانگرد معاون فناوری وزارت ارتباطات ، دکتر عارف ، نماینده مجلس ، مهندس فلاح جوشقانی ، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ) ،  نمایشگاه ایران اکسپو 2018 ، نمایشگاه هفته پژوهش و نمایشگاه شهر هوشمند  در طول یک بازه زمانی 5 ماه بیانگر فعالیت گسترده اتحادیه در عرصه های رقابتی وپرچم داری حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات کشور بوده است . میزبانی از هرات تلکوم در نمایشگاه  ایران اکسپو و برگزاری حداقل 15 نشست مشترک بین اعضا اتحادیه و روسای هرات تلکام که منجر به تفاهم نامه های اولیه گردید نیز از افتخارات اتحادیه در نیمه دوم سال 98 بوده است . نکته قابل توجه حضور گسترده پاویون فناوری اطلاعات و ارتباطات در نمایشگاه ایران اکسپو و افتتاحیه پاویون توسط دکتر جهانگرد ، معاون فناوری وزیر ارتباطات و همچنین دریافت نشان برتر صادراتی و تندیس پاویون برتر نمایشگاه توسط اتحادیه بوده است

هماهنگی میزبانی مهمانان خارجی نمایشگاه ایران اکسپو ، در نشست مشترک سفرا و نمایندگی های کشورمان با بخش خصوصی  که روز  یکشنبه 7 مرداد با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان وکلیه اعضا  هییت مدیره  و بازرسین اتحادیه  در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد آغاز گردیده بود  که پس از مذاکرات متعدد با سفیر ایران در افغانستان و سر کنسولگری هرات و همچنین هرات تلکام مقدمات این سفر فراهم گردید . گفتنی است که در نشست مرتبط با سفرا ، جلسات متعدددیگری نیز فی مابین اعضا هییت مدیره اتحادیه و سفرای  جمهوری اسلامی ایران در کشورهای  صربستان ، عراق ، افغانستان ، عمان ، قطر سوریه و آذربایجان ،گرجستان و رومانی  برگزار و توانمندی اتحادیه جهت حضور در بازارهای مربوط به کشورهای فوق الذکر تشریح گردید  که  هماهنگی  ارتباط با سایر کشورها نیز در حال انجام می باشد .

از دستاوردهای دیگر اتحادیه ، نشست با وزیر ارتباطات عراق تقریبا دو ساعت پس از ورود وزیر و هییت همراه و میزبانی این هییت در روز اول بوده که این موضوع نیز نشانگر عزم راسخ اتحادیه به گسترش فعالیت های برون مرزی می باشد و همراه نمودن نمایندگان شرکت های عضو در هر شاخه تخصصی در نشست و جلسات مربوطه نشانگر پایبندی اتحادیه به خط مشی و اهداف خود در این راستا بوده است .

اتحادیه، همچنین در نیمه دوم سال 98 میزبان وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان و هییت همراه بوده و همچنین در مراسم دیگری میزبان  رییس رگولاتوری و کمیته فنی تخصصی  کشور  عراق بوده که  در حال حاضر نیز در حال برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه هایی در کشور های افغانستان و عراق در سال آینده می باشد .

در خصوص سایر عملکردهای اتحادیه در نیمه دوم سال 97 می توان به انتشار فصلنامه های پاییز و زمستان اتحادیه اشاره نمود . همچنین  حضور در جلسات متعدد هم اندیشی در سازمان توسعه تجارت ، معاونت فن آوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، دبیر خانه ستاد فاوا معاونت علمی ، اتاق بازرگانی ایران ، دفتر توسعه کسب و کار بین­ الملل معاونت علمی ، دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فرودگاه پیام  و کمیسیون  اصل 44 مجلس شورای اسلامی بوده  که در این نشست ها تمام اهتمام اتحادیه در راستای این بوده که بتواند تسهیلات و یا حمایت هایی را برای اعضا اتحادیه فراهم آورد.

اتحادیه هم چنین تفاهم نامه هایی را در راستای گسترش  همکاری‌های دوجانبه در زمینه های علمی ، فنی و پژوهشی ، تشکیل کمیته های فنی مشترک ، همکاری در تهیه و تدوین استانداردها ، برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی با انجمن شرکت های نرم افزاری داشته و  نیز  در تفاهم نامه دیگری که با دانشگاه فنی و حرفه ای  منعقد نموده  ،گسترش  همکاری‌های دوجانبه در زمینه های علمی ، فنی و پژوهشی ، تشکیل کمیته های آموزشی ، متشکل از نمایندگان مرتبط ، برگزاری دوره های آموزشی مشترک  در دستور کار طرفین قرار گرفته است .

 

از اتفاقات مهم و دستاوردهای اتحادیه برگزیده شدن  و دریاقت جایزه و تندیس  شرکت های برتر  توسط سه عضو اتحادیه بوده که در طی مراسم های مختلفی موفق به دریافت جایزه گردیدند که عبارتند از  صنایع ارتباطی آوا که به عنوان واحد تولیدی برتر حوزه برق الکترونیک  کشور انتخاب و تندیس و لوحه مربوطه را از دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور دریافت نمود ، همچنین در مراسمی که در حضور وزیر راه وشهرسازی دکترمحمداسلامی برگزار گردید لوح سپاس و تندیس برتر صنعت حمل و نقل هوشمند   به مجموعه  نت بار اهدا گردید و نیز در مراسم  دیگری شرکت نقش اول کیفیت از شرکت های فعال اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی ، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران  در بیست و یکمین دوره رتبه بندی شرکت های برتر ایران ، از میان ۱۰۰شرکت برتر کشور،  برگزیده شد  و سومین رتبه «بالاترین ارزش افزوده » را به خود اختصاص داده  و همچنین جزو‌شرکت های برتر «از نظر رشد سریع» انتخاب شد .

نکته مهمی که در فعالیت های اخیر اتحادیه آشکار است ،  این است که اتحادیه در ماه های اخیر یک روند تصاعدی را در پیش رو دارد و با دارا بودن اعضا ی فعال و صاحب نام کشور امیدوار است که در سال 98 افتخارات قابل توجهی را در گسترش فعالیت های صادراتی در کشورهای هدف داشته باشد . حضور برندهای مطرح  کشور از قبیل شرکت شاتل ،گروه فن آوا ،نسیم ارتباط آینده ، کارت اعتبار فارس ، شرکت های وب ، دقیق افزار ندا ، ریزیکو ،نقش اول کیفیت ، ارتباطات فرزانگان پارس ، ایرانیان رایان شرق ، مشاوره مهندسی آینده اندیشان هوشمند ،بهینه پردازش سپهر پارس ، شرکت فاران ،شرکت پردازشگران ، شرکت ارگ جدید ،امن افزار شریف گستر ،پرسو‌الکترونیک راد مهر ،رهیاب فن آوا ، مبین وان و چشم انداز ارتباط. که در ماه های دی و بهمن سال جاری به  خانواده اتحادیه   پیوسته اند افتخار بزرگی برای اتحادیه در کنار سایر  اعضا بزرگ و مطرح که  قبلا عضو اتحادیه بوده  اند خواهد بود .

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست