در نشست مشترک اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با سازمان سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران مطرح شد :

ویژگی‌های وزیر بعدی  ICT ، نقش سازمان رگولاتوری در دولت آینده ، انتظارات از وزیر و نقش حوزه فناوری در دولت سیزدهم

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران( IRICTU)، دومین نشست  هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرلات ایران ، با سازمان سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با محوریت  مباحثی پیرامون ویژگی‌های وزیر ارتباطات آینده، انتظارات از او و نقش حوزه فناوری در دولت سیزدهم برگزار شد.

در این نشست،  از طرف  اتحادیه ، داوود ادیب ، فریبرز نژاددادگر، اسمعیل ثنایی، سادینا آبائی، محمد مقیم‏نژاد، صابر فیضی و مجید ذوقی ، اعضای هیات مدیره و بازرس  اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و از سوی سازمان سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران،   حسین اسلامی، محمدعلی یوسفی زاده، آزاد معروفی، فرهاد کرم زاده و علی آذرکار اعضای هیات مدیره و دبیر سازمان حضور داشتند

این جلسه که با صبحانه کاری شروع شد ، طرفین مباحثی  راپیرامون ویژگی‌های وزیر بعدی  ICT ، نقش سازمان رگولاتوری در دولت آینده ، انتظارات از وزیر و نقش حوزه فناوری در دولت سیزدهم مطرح نمودند.

در این نشست دکتر داوود ادیب رییس هیات مدیره اتحادیه عنوان نمودند:  طبیعتا با تغییر وزیر ارتباطات ، اتفاق عجیب و غریبی در عملکرد وزارت ارتباطات اتفاق نخواهد افتاد و این که ما فکر بکنیم بعد از  آقای مهندس جهرمی ، وزیری خواهد آمد که اتفاقات خاصی را رقم بزند غیر قابل پیش بینی و امری بعید است   نخست می بایست در تعریف ماموریت ها ، نقش ها ، رویکردها و ساختار  وزارت ارتباطات معاونت های مرتبط با وزارت خانه ، جایگاه سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی،  تغیرات اساسی صورت گیرد . وزارت ارتباطات از یک وزارت خانه سیاسی محض ،  باید تبدیل به  یک وزارت خانه اجرایی در خدمت صنعتگران و صنعت ICT   شود .  وزیر ارتباطات دولت فعلی نیز علیرغم تمامی مشکلات،  اقدامات خوبی را انجام داده است ولیکن اقدامات انجام شده  با نیازهای فعلی صنعت ICT   و مشکلات فراروی این صنعت که از یک طرف با   تحریم   و از سوی دیگر با مشکلات داخلی  روبرو می باشد ،  متناسب  نیست تغیرات خوب  زمانی محقق میگردد که به جای این که از معلم ایراد بگیریم از نقش الفبای ناموزون جاری در این صنعت خرده بگیریم و االبای آن را  اصلاح کنیم  .

ادیب افزود ، ما در این دوره ارتباطات خوبی را با  ترکیب جدید مجلس داریم و جلسات قابل توجهی را با نمایندگان محترم آشنا به حوزه ICT   داشته ایم و امیدواریم که با یک مجلس قوی و دولت آتی آشنا به درد جامعه، که میتوانند منشا تغیر و تحولات فراوان در سیاست ها و قوانین های حمایتی و اجرایی باشند  کمک کنیم تا صنعت ICT  از این شرایط بحرانی خارج گردد .

دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رئیس هیئت مدیرۀ اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران در این نشست  گفت: : انتظار داریم حوزۀ IT با ‌ICT همتراز شود و ICT  به معنی واقعی نمود پیدا ‌کند. اما به‌عقیدۀ من IT همیشه مظلوم واقع شده.

او با اشاره به اینکه کشور چین تحقیق روی نسل ششم شبکه اینترنت را آغاز کرده است ادامه داد: تحول بزرگی در زمینۀ ارتباطات دیجیتالی در حال وقوع است که تنها مختص وزارت ارتباطات نیست و تمامی موضوعات اجتماعی، سیاسی و خدماتی در سراسر کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ثنایی تاکید کرد: در راستای بهبود وضعیت آیندۀ کشور باید بگوییم چه کسی و با چه ویژگی‌ها و چه خصوصیاتی می‌تواند سکاندار وزارتخانۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات شده و می‌تواند دربارۀ موضوعات مختلف در کشور همراهی کند.

او افزود: باید کاندیدایی داشته باشیم که نه تنها به موضوعات فنی مسلط باشد، بلکه مهم‌تر از آن مدیر خوبی بوده و درک درستی از برنامه‌ریزی و قوانین تجارت بین‌المللی داشته باشد. باید کسی انتخاب شود که بتواند فاصلۀ زیاد میان ما و سایر کشورها در زمینۀ فناوری را تا حدودی کاهش دهد.

ثنایی تاکید کرد: وظیفۀ ما به‌عنوان نهادهای خصوصی این است که ویژگی‌های مناسبی برای وزیر ارتباطاتِ چهار سال آتی تعیین کنیم و بعد ببینم این قبا برازندۀ چه کسی خواهد بود و در نهایت لیست خودمان را ارائه دهیم.

حسین اسلامی رئیس هیئت مدیره نصر تهران گفت:

او بر افزایش سطح حوزۀ آی‌تی در دولت سیزدهم تاکید کرد و افزود: وزیر ارتباطات در قامت فعلی، نمی‌تواند موضوعات مربوط به فاوا را پیش ببرد، مطالبۀ ما این است که در تمامی سازمان‌ها، از وزارت صمت گرفته تا وزارت اقتصاد و همچنین سایر وزاتخانه‌ها، مدیران و متصدیان حوزۀ فاوا حضور داشته باشند.

او ضمن تشکر از شخص آقای آذری جهرمی با انتقاد از جایگاه فعلی وزارت ارتباطات در دولت و نیز در تعامل با سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ادامه داد: اکنون جایگاه وزارت ارتباطات در دولت فعلی کجاست؟ تعامل این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها، شورای عالی فضای مجازی و بانک مرکزی چقدر است؟

اسلامی اولویت تصدی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات را با افرادی دانست که در بخش خصوصی فعال بوده و در عین حال با بخش دولتی آشنا هستند.

وزارت ارتباطات اولویت‌ دولت نیست

صابر فیضی، عضو هیئت مدیرۀ اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران مخابرات ایران نیز با اشاره به دوره‌های پیشین ریاست جمهوری گفت: تاکنون در انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسیر اشتباهی طی کرده‌ایم. تصور بر این بود که فرد متحصص در حوزۀ فناوری می‌تواند سکانداری این وزارتخانه را نیز به دست بگیرد، در حالیکه مدیریت مقوله‌ای مجزا از تخصص است.

او با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات، جزء اولویت‌های دولت نیست، ادامه داد: در دنیا روی آی‌تی حساب ویژه‌ای باز شده است اما در ایران هنوز مشخص نیست که این وزارتخانه چقدر برای دولت اهمیت دارد. دلیل آن هم این است که در مقطعی قرار بود برخی از وزارتخانه‌‎ها در یکدیگر ادغام شوند و در اغلب کشورهایی که این اتفاق افتاد، رگولاتوری به صورت مستقیم زیر نظر دولت انجام می‌شود.

در  این جلسه ، دادگر دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه همچنین  مطرح نمود ند: وزیر آتی می بایست در خصوص موارد راهبردی صنعت ICT   از قییل “تحول دیجیتال”، ” اقتصاد دیحیتال” و بدنبال ان فناوریهای لازمه همچون بلاک چین،  هوش مصنوعی، 5G نگاه استراتژیک داشته باشد

 دادگر تایکید کرد :  میبایست در  د.لت بعدی درتعریف  ماموریت و نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، معاونت علمی و سایر سازمانهای ذیربط تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

از دیگر مطالبی که در این نشست توسط اتحادیه مطرح گردید  : برنامه ریزی جهت حضور فعال تشکل ها  در تاثیر گزاری در انتخاب وزیر بود که اتحادیه  عنوان نمود همان طور که در جلسات پیشین نیز اعلام کرده ایم   ، در سالهای اخیر با تغییر ساختار این صنعت ساختار دولت و نقش وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات همچنان به شکل قدیمی .  سنتی و بدون تغییر باقی مانده است و  مجلس و دولت میبایست به باز تعریف نقش وزارت ارتباطات و همچنین ادغام باقی نهادهای موازی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام نمایند  بطوری که در راستای پیاده سازی اصل ۴۴ قانون اساسی جایگاه مستقل ، تصمیم ساز و نظارتی برای تشکل های صنفی قائل گردند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست