معاونت استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران در نشست با هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران مطرح نمود:

توجه به “درون زایی اقتصاد” و “برون گرایی اقتصاد” می بایست در اولویت اقتصاد کشور قرارگیرد .

درون زایی اقتصاد با رونق تولید و  برون گرایی اقتصاد با رونق صادرات مهیا خواهد شد.

روز یکشنبه مورخ 04/12/98 جلسه دیدار و معارفه اعضای هیئت مدیره و بازرسین جدید اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با دکتر مظفر علیخانی، معاونت استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران در محل دفتر تشکل های اتاق بازرگانی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، دکتر داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره اتحادیه توضیحاتی را در مورد فعالیت های اتحادیه طی دو سال گذشته شامل روند چشمگیر صعودی عضوگیری اتحادیه، مشارکت اتحادیه در نمایشگاه های داخلی و خارجی، انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای داخلی و خارجی، اقدامات توسعه بازار، محورهای حکمرانی، تنظیم‌گری ، تاثیرگذاری بر سیاست ها، نشست ها و جلسات برگزارشده توسط اتحادیه ارائه داد.

سپس خانم سادینا آبائی، نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه در مورد فعالیت های اتحادیه در زمینه های مختلف از جمله ارتباطات این تشکل با اتاق بازرگانی شامل کمیسیون های احداث و خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات و همچنین ارتباطات با اتاق های مختلف اتاق بازرگانی از قبیل اتاق ایران و امارات توضیحاتی را مطرح نمود.

در ادامه، مهندس فریبرز نژاد دادگر دبیر و عضو هیئت مدیره اتحادیه، دکتر محمد مقیم نژاد عضو هیئت مدیره اتحادیه، خانم مهندس پریسا حصاری بازرس اتحادیه و خانم الهام علائی دبیرخانه اتحادیه ضمن تشکر از حمایت‌های اتاق بازرگانی ایران، به بیان توضیحاتی در مورد موضوعات مختلفی از قبیل اقدامات انجام شده در کمیسیون های اتحادیه شامل کمیسیون صادرات، کمیسیون آموزش و پژوهش، کمیسیون مالی- حقوقی و کمیسیون ارتباطات ثابت و نیز اقدامات انجام شده در راستای حمایت اعضای اتحادیه پرداختند.

سپس دکتر مظفر علیخانی، معاونت استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اقدامات مثبت و چشمگیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و فعالیت های گسترده انجام پذیرفته، آمادگی اتاق را در خصوص حمایت از این فعالیت های انجام پذیرفته اعلام نمود.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر، به جهت تحریم های ناجوانمردانه کشور ما در بن بست اقتصادی قرار دارد و مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف، هم مردم، هم بنگاه های اقتصادی و هم دستگاه های دولتی را دچار چالش کرده و مهمتر اینکه اشتغال و معیشت مردم به چالش کشیده شده است. به عبارتی در شرایط فعلی، هم مردم و هم بنگاه های اقتصادی و هم تصمیم‌سازان در سه قوه نگاهشان به سمت تشکل هاست تا بلکه طرحی روی میز قرار گیرد و کشور را از این بن‌بست خارج سازد. بنابراین در حال حاضر، رسالت سنگینی بر عهده اتاق و تشکل های اقتصادی است.»

دکتر علیخانی در اهمیت نقش تشکل ها افزود: «اگر بتوانیم در اتاق، بنگاه ها و تشکل هایی که به نمایندگی از  آنها نقش ایفا می کنند، نقش خودمان را در نظرات مشورتی به حاکمیت و ذینفعان قراردهیم، شاید کارنامه درخشانی از ما به جا بگذارد. در این شرایط، اقدامات اتحادیه چه در جذب اعضا، چه در حوزه تعاملات بین‌المللی، چه در در بحث ارتباطات با نهادهای دولتی و … همگی اقدامات ارزشمندی است و می تواند گام های امیدبخشی به حساب بیاید. این اقدامات چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور اقدامات ارزشمند و مهمی است. به این دلیل که این اقدامات دقیقا بر عکس اقدامات کشورهای متخاصم است که می خواهند ما منزوی شویم و تعاملات را به صفر برسانند.»

وی تصریح کرد: «به باور من، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که شاید مهمترین زمان اجرای آنها اکنون است که به شدت تحت فشار قرار گرفته ایم، دو کلیدواژه دارد که عبارتند از “درون زایی اقتصاد” و “برون گرایی اقتصاد” که ترجمان آنها به ترتیب، رونق تولید و رونق صادرات است. در شرایط فعلی اگر نتوانیم حمایت های لازم را از بنگاه ها انجام دهیم، نظام تنظیم بازار با وجود همه حمایت ها و اقدامات دولت نمی تواند تداوم و موفقیت داشته باشد و دیگر صادرات قابل تحقق نخواهد بود.»

علیخانی در ادامه بیان کرد: «در این شرایط باید چند اقدام را عملی نمود؛

موضوع اول، شناسایی مسائل و مشکلات اعضاست که اینها چه مشکلاتی در محیط کسب و کار دارند. در این زمینه باید توجه کرد که کار پروراندن آنها، کارشناسی، تبدیل به طرح و لایحه جزو وظایف بنگاه ها نیست و این کارها جزو وظایف تشکل هاست. تشکل حتی باید قدرت چانه زنی و نقد سیاست های حاکم در تولید، تجارت و سیاست های ارزی را داشته باشد. وظیفه تشکل این است که این اجماع سازی و گفتمان سازی و تبدیل مشکل را به یک راهکار انجام دهد.

 مورد دوم، بحث آموزش کلاسیک، ضمن خدمت، عرضه مشاوره های فنی، سرمایه‌گذاری، مالیاتی، تامین اجتماعی، گمرکی، ارزی، قانون کار، تنظیم روابط کار و … است.

 و بعد سوم، بعد اطلاع رسانی است. خواسته جدی دستگاه های حاکمیتی این است که در زمان نیاز به یک سری اطلاعات مهم و ضروری در برخی موارد اطلاع رسانی درستی از سوی برخی از بنگاه ها انجام نمی شود. چراکه در حال حاضر، تغییرات سریع در وضع مقررات فعلی در کشور وجود دارد.  بنگاه ها به سرعت نمی توانند خودشان را با این شرایط تطبیق دهند. به عنوان مثال در خصوص ثبت سفارش، تخصیص ارز، تامین ارز، رهگیری امور بانکی، تهیه اسناد تجاری، حمل و نقل و تشریفات گمرکی برمی گردد به این موضوع که اطلاع‌رسانی درست انجام نمی گردد. بنگاه ها باید بدانند که جهت رفع مشکلاتشان از کجا شروع کرده و از چه طریقی اقدام یا استعلامات لازم را به عمل آورند.

موضوع چهارم، تعامل با حاکمیت است، به این معنی که ارتباطات سازمانی تشکل ها باید گسترش یابد و لازم است که ارتباطات مستمر تشکل ها با اتاق بازرگانی وجود داشته باشد تا اتاق مطلع شود که در یک صنف و صنعت چه می گذرد و چه مشکلاتی وجود دارد. اتاق صدای تشکل ها است و هماهنگی تشکل ها را با دستگاه‌های دولتی می تواند به درستی فراهم نماید و هر جا هم نیاز بود اتاق بازرگانی کنار تشکل ها باشد، این موضوع از جانب آنها مطرح و محقق خواهد شد.»

معاونت استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: «فراتر از بعد اتاق، تعامل با دولت باید وجود داشته باشد که چندین پیش نیاز دارد؛ اولین پیش نیاز، شناخت دقیق از صنعت یک تشکل است که تشکل وظیفه این موضوع را دارد که نقاط ضعف و قوت صنعت خود را بداند. دومین پیش نیاز، داشتن سلسله گزارشات کارشناسی آماده مانند نشریات یا سایر مکتوبات است تا در موقع لزوم قابل ارائه باشد. سوم قدرت واکنش سریع است تا بتوان در کوتاهترین زمان جهت موضوعی خاص آماده شد. چهارمین پیش نیاز قدرت چانه‌زنی است که اساس دموکراسی می باشد. اگر ما محق هستیم، حتما باید قدرت چانه زنی و حتی جسارت مطالبه گری و  نقد را داشته باشیم که بخشی از آن در گفتمان های خصوصی و بخشی روی میز مذاکره اتفاق می افتد.»

علیخانی در ادامه گفت: «به یک پیش نیاز دیگر هم در حال حاضر باید توجه کرد و آن این است که هیچ قدرتی مانند رسانه نیست. ما نیازمند ابزاری هستیم که ما را سانسور نکند. اطلاع رسانی از طریق نشریات، تشکل ها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی می بایست در اولویت امور تشکل ها قرارگیرد. یک پیش نیاز مهم دیگر این است که زمانی به سخنان ما توجه می شود که مخاطب حس کند ما دغدغه منافع کشور و کمک به بهبود وضعیت کشورمان را داریم. حتی منافع صنف باید در درون منافع ملی بیان شوند.»

وی همچنین اظهار داشت: «در حال حاضر در بازارهای منطقه، نیازهای فراوانی به کالاها و خدمات وجود دارد و این بازارها برای ما استراتژیک است. سه نکته در این زمینه حائز اهمیت است؛ نخست اینکه در عرصه تجارت، تجارت به سمت منطقه ای سوق داده شده است. دوم اینکه در اثر تحریم ها ما ناچار به پرداختن به تجارت منطقه ای شده ایم و سوم اینکه کشورهای منطقه هم ذاتا به محصولات ما نیاز دارند. بنابراین اگر برای این بازارها برنامه داشته باشیم، این ظرفیت در اتاق های مشترک وجود دارد که بتوانند به پیش بردن برنامه های تشکل ها کمک کنند.»

دکتر علیخانی در پایان با این جمله حمایت خود را عنوان نمود که ما به عنوان اتاق ایران و معاونت استان ها و تشکل های اتاق ایران کمک خواهیم کرد تا بتوانیم این تعاملات و ارتباطات را برقرار نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست