ادیب: وزیر ارتباطات دولت بعد باید مقبولیت حداکثری در بین اقشار و احزاب داشته باشد

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: به دلیل حساسیت و زیر ذره‌بین بودن عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر مربوطه در دولت آتی می‌بایست مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشد تا مقاومت‌هایی بر سر راه وزارتخانه و تصمیمات آن ایجاد نشود.

دکتر داود ادیب، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مپنا پیرامون انتظارات از وزیر ارتباطات دولت بعدی برای اصلاح، بهبود و اقدام در بخش‌های مختلف حوزه‌ ICT، گفت: طبیعتا ارتباطات و صنعت در دنیا متحول شده و می‌شود و به سوی صنعتی با ارزش افزوده‌ بالا و اهمیتی روز افزون پیش می‌رود. درسالیان قبل شرکت‌های طراز اول دنیا اغلب شرکت‌های وابسته به صنعت پتروشیمی، نفت و گاز و شرکت‌های ماشین‌محور بودند، اما این روند در چند سال اخیر تغییر کرده است و شرکت های طراز اول دنیا عموما شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌ صنعت ICT فعالیت دارند، که این نکته گواه بر اهمیت این حوزه است.

وی در ادامه افزود: ما شاخصی داریم به نام ICT Development Index با نام مخفف IDI داریم که هر ساله بروزرسانی می‌شود و کشورهایی که در رتبه بندی IDI شاخص بالاتری دارند در طبقه‌بندی در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. اگرچه ما در بعضی از شاخص‌های این طبقه‌بندی رشد و بهبود داشته‌ایم، اما به صورت کلی رتبه‌ ایران در میان سایر کشورهای توسعه‌یافته جهان پایین است. البته وزیر دولت دوازدهم و وزارت ارتباطات و فناوری در این حوزه فعالیت‌هایی داشته‌اند و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است، اما حقیقت آن است که این دستاوردها کافی نیست و ما نیازمند تغییرات مهم و اساسی در این حوزه هستیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ادامه گفت: از رئیس جمهور دولت آتی انتظار می رود که برنامه ریزی راهبردی مشخص و طرح ریزی شده‌ای را در ارتباط با وزارت ارتباطات و انتخاب وزیر داشته باشد. به دلیل حساسیت و زیر ذره‌بین بودن عملکرد این وزارتخانه، وزیر مربوطه می‌بایست مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشد تا مقاومت‌هایی بر سر راه وزارتخانه و تصمیمات آن ایجاد نشود.

این استاد کارآفرینی، افزود: وزیر باید خصوصیات یک فرد کارآفرین را داشته باشد و با انتخاب معاونانی که دارای روحیه و شخصیت کارآفرین هستند، بتوانند تحولات بزرگی را ایجاد کنند. موضوع دیگر شجاعت وزیر و استفاده درست از تشکل‌ها و پتانسیل آنهاست که این استفاده و بهرمندی صرفا در حد حرف نباشد.

وی افزود: وزیر ارتباطالت و فناوری دولت آتی باید قدرت حضور و ارتباط با کشورهای دیگر را داشته باشد و ارتباطاتی را بین وزرای ارتباطات دولت‌های کشورهای دیگر با بدنه‌ وزارتخانه و به خصوص مخابرات کشور ایجاد کند تا صنعتگران فعال در این حوزه بتوانند همتایان خود را در کشورهای دیگر شناخته و به صادرات و تجارت مشغول شوند. در همین راستا وزیر باید با اتخاذ سیاست‌های درست، ارتباطات و مراودات را با کشورهای منطقه در زمینه ICT تسهیل کند زیرا کشور ما قابلیت و پتانسیل فعالیت‌های سودمند برای کشور را در سطح منطقه  به خوبی داراست.

وی ادامه داد: وزیر باید ارتباط نزدیکی با شرکت مخابرات ایران و اپراتورها برقرار کند. شرکت مخابرات ایران، سازمانی است که شرکت‌های خصوصی باید به صورت مونوپولی با آن همکاری کنند و اجبارا باید تمام محصولاتشان را در اختیار این شرکت قراردهند. یعنی شرکت مخابرات ایران تنها خریدار محصولات برخی تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع به دلیل انحصار در تقاضای شرکت مخابرات است. اگر تعادلی مابین وزارتخانه و شرکت مخابرات ایجاد نشود شرکت‌ها نمی توانند حمایت شوند. همانند بحث تعرفه‌ها که عدم افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات در چند سال اخیر عملا باعث ورشکستگی تعدادی از شرکت های خصوصی این حوزه شده است.

وی خاطر نشان کرد: نهایتا باید وزیری انتخاب شود که بتواند به صنعت ICT در بخش خصوصی کشور کمک کند و در غیر این صورت صنعت ICT افول خواهد کرد. این کمک نه به صورت مادی بلکه باید به صورت حمایتی و معنوی باشد.

ادیب گفت: رابطه‌ای که مابین وزارت ارتباطات وفناوری و سازمان تنظیم مقررات وجود دارد رابطه‌ای از بالا به پایین است و یک سری موانع بر سر راه این سازمان وجود دارد، در حالی که سازمان تنظیم مقررات باید کاملا مستقل عمل کند. با توجه به اینکه امسال نیز به عنوان سال مانع زدایی نام نامگذاری شده است، بنابراین وزیر می تواند این مانع زدایی را در قوانین اضافی در سازو کارهایی که یک شرکت خصوص نیازمند طی کردن آنهاست تا کسب و کارشان را بتوانند رونق دهند تسهیل کند. به عنوان مثال وزارتخانه می‌تواند نقش تسهیل گری در بحث قوانین گمرک داشته باشد، این قوانین به دلیل سختگیری‌های بیش از حد عموما مانعی  است بر سر راه تولیدکنندگان، همچنین باید وزیر بر اساس نظرات تشکل های مرتبط عمل کند و از نظرات پتانسیل آنان بهره جوید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست