گزارش دولت از اجرای طرح مبارزه با قاچاق گوشی

گزارش دولت از اجرای طرح مبارزه با قاچاق گوشی طرح رجیستری یا شناسه دارکردن گوشی های همراه یکی از طرح هایی است که برای مبارزه با واردات گوشی های قاچاق در چند سال گذشته بارها و بارها مطرح شد و سرانجام در دولت دوازدهم وارد فاز اجرایی شد. بررسی ها نشان می دهد با آغاز این طرح واردات قانونی گوشی‌های تلفن همراه در دو ماه گذشته ۵۲ میلیون دلار افزایش یافته است. در آبان و آذر سال گذشته ۴۴ میلیون دلار گوشی تلفن همراه به صورت قانونی وارد کشور شده بود که این مقدار در مدت مشابه امسال به ۹۶ میلیون دلار افزایش یافت.

به گزارش “تلکام نیوز” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مرحله اول طرح رجیستری با گوشی های اپل آغاز شد و بر این اساس واردات این مدل گوشی از طریق مبادی رسمی و گمرک افزایش ۱۰۰۰ برابری داشته است. فاز دوم این طرح با ورود گوشی های گوگل، بلک‌بری و موتورولا هم اکنون در حال اجرایی شدن است و بر اساس آخرین آمارها بیش از ۵۰۰۰ گوشی قاچاق غیرفعال شده است. بر اساس اعلام منابع رسمی بیش از یک دهم از قاچاق کشور مربوط به موبایل بوده است و بر این اساس گام مهمی در راستای مبارزه با قاچاق در کشور صورت گرفته است. نبود خدمات مناسب پس از فروش، فروش گوشی های بدون گارانتی و از همه مهمتر عدم پرداخت تعرفه های گمرکی در سال های گذشته زیان هایی به خریداران گوشی و اقتصاد کشور وارد کرده است و انتظار می رود با ادامه روند موفقیت آمیز این طرح شاهد رفع مشکلات در این زمینه باشیم.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این در این باره و با بیان اینکه ورود گوشی های قاچاق عاملی است که نتوان سلامت مردم را با آن تضمین کرد و علاوه برآن مردم نمی نتوانند از خدمات پس از فروش مناسب برخوردار شوند گفت: قاچاق گوشی های تلفن همراه سبب شده حق و حقوق حاکمیت تامین نشود و از طرف دیگر عاملی است که نتوانیم با شرکت های سازنده ای که ۴۰درصد بازار ایران را در اختیار دارند برای ارائه برنامه های نرم افزاری مورد نیاز مردم ایران در گوشی ها اعمال نظر کنیم؛ چرا که آنها هنگامی که می بینند تولیدات آنها به راحتی در کشور توزیع می شود چندان برای اعمال نظرهای ما اقدامی نمی کنند.

 رشد ۶۰۰ درصدی واردات رسمی گوشی آیفون

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری و با بیان اینکه پنج هزار گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری غیرفعال شد که شامل گوشی های ایرانی و خارجی می شود گفت: براساس آمار گردآوری شده، تا هفته گذشته  (۲۲ دی ماه) واردات گوشی های آیفون رشد ۶۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته ثبت شده است .

بررسی ها نشان می دهد ۶۰ درصد گوشی های آیفون که امسال در کشور فعال شده اند، از کانال رسمی وارد شده اند، در حالی که در گذشته این آمارها فراتر از پنج درصد گوشی های آیفون نبود و البته ۴۰ درصد دیگر این گوشی ها نیز ممکن است شامل گوشی های مسافران و گردشگران، ایرانی های خارج از کشور یا گوشی های همراه مسافران باشد که ممکن است با کمی تاخیر و پرداخت عوارض ورودی به عنوان گوشی مجاز شناخته شوند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز مجموع ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور در ۹ماهه اول سال۹۵ را حدود ۱۴۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۲۷۸ میلیون دلار رسیده است. طرح ملی رجیستری گوشیهای موبایل توانسته رشد ۱۶۰ درصدی را در ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته حاصل کند.

گمرک نیمه آذرماه امسال آماری اعلام کرده بود که بر اساس آن واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است. بر این اساس از ابتدای سال جاری نزدیک به یک میلیون و ۷۴۲ هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است که ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به میزان ۲۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

ارائه مجوز واردات به سایت های فروش آنلاین برای کنترل نوسانات قیمت

همزمان با اجرای طرح رجیستری قیمت برخی از گوشی ها و از همه بیشتر گوشی های اپل با نوسانات اندکی رو به رو بود و عمده ترین دلیل آن به گفته فعالان این بازار به تعطیلی بازارها در ابتدای سال میلادی، افزایش عوارض تعرفه ها از امارات و حذف ارز مبادله ای برای واردات گوشی بازمی گردد. این موارد باعث افزایش جزئی قیمت برخی از مدل های گوشی های همراه شد و هرچند عده ای به دنبال مرتبط کردن این نوسانات با طرح رجیستری بودند اما به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نوسانات به دلیل حذف ارز مبادله ای بوده است و ربطی به اجرای طرح رجیستری ندارد. در این شرایط و بر اساس تازه ترین اظهارات آذری جهرمی با ارائه مجوز واردات برای برخی سایت های فروش آنلاین کالاها شاهد حداکثر نوسانات در بازار خواهیم بود. وزیر ارتباطات در حاشیه نشست امضای تفاهم نامه تامین مالی جمعی پروژه های دانش بنیان گفت:  وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال ارائه مجوز واردات برای برخی سایت های فروش آنلاین کالاهاست تا بتوانند با بازار سنتی موجود به رقابت بپردازند. وی در ادامه گفت: طرح رجیستری شاید نیاز به بازنگری داشته باشد و در این زمینه در حال گردآوری نظرها و دیدگاه های مردم هستیم.

این پایگاه در پایان ادعا کرده که : با اجرای این طرح در چند ماه گذشته بسیاری از خریداران گوشی از خدمات پس از فروش مناسب ابراز رضایتمندی می کنند و از خرید خود اطمینان خاطر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست