فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع《مطالبات خانواده‌ی ICT از رئیس جمهور،رئیسی》متفق القول تاکید کردند که  آمادگی دارند تا با همکاری با هر کمیته ای که مدنظر رئیس جمهوری  باشد، گلوگاه‌ها، تخلفات و انحراف از مقررات در بخش‌های مختلف حوزه ICT را شناسایی و معرفی کنند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران( IRICTU) پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع بایدها و نبایدهایICT «مطالبات خانواده‌ی ICT از رئیس جمهور – سید ابراهیم رئیسی» توسط اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در کلاب هاوس برگزار شد.

در این همایش مجازی که با حضور فعالان و تشکل های حوزه ICT برگزار شد پیرامون پیشنهادات و مطالبات فعالان این حوزه از سید ابراهیم رئیسی گفتگو و تاکید شد که از رئیس جمهور منتخب مردم انتظار می رود  برنامه ریزی راهبردی مشخص و طرح ریزی شده‌ای را در ارتباط با انتخاب وزرای کابینه خود داشته باشد  و  وزرای انتخابی باید مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشند تا مقاومت‌هایی بر سر راه وزارتخانه ها و تصمیمات آن ها ایجاد نشود.

بزرگترین انتظار و خواسته از حاکمیت، دولت و همچنین وزیر آینده این بخش  آن است که با ایجاد فضایی همگون و همسو در حوزه فاوا، حرکت کشور به سمت تحول دیجیتال را سرعت بخشند و آینده‌ای روشن را برای ایران رقم بزنند.

 در این گردهمایی، که به همت و تلاش اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار شد، خانواده بزرگ ICT  متفق القول تاکید کردند که آمادگی دارند تا با همکاری با هر کمیته یا کارگروهی که مدنظر رئیس جمهوری باشد، گلوگاهها، تخلفات و انحراف از مقررات در بخش‌های مختلف حوزه ICT را که مانع از جهش تولید می‌باشد را شناسایی و گزارش کنند تا با مجازات مدیران قانون گریز، پیاده سازی عملی قوانین و رهنمودهای حاکمیتی، امکان برون رفت از این شرایط نامطلوب اقتصادی، حاصل و چرخ‌های رونق تولید هم‌راستا با دستور مقام معظم رهبری و همچنین برنامه‌های مدّنظر، شتاب یافته و توطئه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای توقف تولید داخلی خنثی شود.

در این گردهمایی همچنین عنوان شد که یکی از بخش‌های مظلوم کشور حوزه فناوری اطلاعات است و مشکل اصلی تعدد نهادهایی است که در این‌حوزه وجود دارند و این تکثر نهادی، تا کنون عملا هم افزایی خوبی برای این بخش به همراه نداشته است.

در این همایش که با حضور تشکل های مختلف حوزهICT برگزار شد به این موضوع  اشاره شد که رئیس جمهور باید وزیری را در حوزه مربوطه یعنیICT انتخاب کند که بتواند از ظرفیت و توانایی بخش خصوصی استفاده درست و صحیحی داشته باشد و وعده هایی که می دهد در حدّ حرف و شعار نباشد .

همچنین  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آتی باید قدرت حضور و ارتباط با کشورهای دیگر را داشته باشد و ارتباطاتی را بین وزرای مربوطه ی دولت‌های کشورهای دیگر با بدنه‌ وزارتخانه و به خصوص مخابرات کشور ایجاد کند تا صنعتگران فعال در این حوزه بتوانند همتایان خود را در کشورهای دیگر شناخته و به صادرات و تجارت مشغول شوند. در همین راستا وزیر باید با اتخاذ سیاست‌های درست، ارتباطات و مراودات را با کشورهای منطقه در زمینه ICT تسهیل کند زیرا کشور ما قابلیت و پتانسیل فعالیت‌های سودمند برای کشور را در سطح منطقه  به خوبی داراست.

در پنجمین همایش مجازی خانواده بزرگ ICTایران که با موضوع مطالبات خانوادهICT از رئیس جمهور، رئیسی در کلاب هاوس برگزار شد به این موضوع اشاره شد که وزیر ICT باید ارتباط نزدیکی با شرکت مخابرات ایران و اپراتورها برقرار کند. شرکت مخابرات ایران، سازمانی است که شرکت‌های خصوصی باید به صورت مونوپولی با آن همکاری کنند و اجبارا باید تمام محصولاتشان را در اختیار این شرکت قراردهند.

یعنی شرکت مخابرات ایران تنها خریدار محصولات برخی تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع به دلیل انحصار در تقاضای شرکت مخابرات است. اگر تعادلی مابین وزارتخانه و شرکت مخابرات ایجاد نشود شرکت‌ها نمی توانند حمایت شوند. همانند بحث تعرفه‌ها که عدم افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات در چند سال اخیر عملا باعث ورشکستگی تعدادی از شرکت های خصوصی این حوزه شده است و باید وزیری انتخاب شود که بتواند به صنعت ICT در بخش خصوصی کشور کمک کند چون در غیر این صورت صنعت ICT افول خواهد کرد. این کمک نه به صورت مادی بلکه باید به صورت حمایتی و معنوی باشد.

در عین حال مطرح شد که رابطه‌ای که مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات وجود دارد رابطه‌ای از بالا به پایین است و یکسری موانع بر سر راه این سازمان وجود دارد، در حالی که سازمان تنظیم مقررات باید کاملا مستقل عمل کند. با توجه به اینکه امسال نیز به عنوان سال مانع زدایی نام نامگذاری شده است، بنابراین وزیر می تواند این مانع زدایی را در قوانین اضافی در سازو کارهایی که یک شرکت خصوصی نیازمند طی کردن آنهاست تا کسب و کارشان را بتوانند رونق دهند تسهیل کند.

به عنوان مثال وزارتخانه می‌تواند نقش تسهیل گری در بحث قوانین گمرک داشته باشد، این قوانین به دلیل سختگیری‌های بیش از حد عموما مانعی است بر سر راه تولیدکنندگان، همچنین باید وزیر بر اساس نظرات تشکل های مرتبط عمل کند و از نظرات و پتانسیل آنان بهره جوید.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران( IRICTU)  از رئیس جمهور منتخب مردم درخواست شد که وزیری که در حوزهICT انتخاب می کند باید بیشتر از آنکه فردی علمی و یا استاد و پروفسور دانشگاه باشد،  باید فردی کار آزموده، مدیر و از همه مهمتر آشنا به تحول دیجیتال و طبعاً مسلط به اقتصاد دیجیتال باشد چون این وزیر نه تنها مسئول اداره وزارتخانه خود است، بلکه در خدمت سایر دوائر دولتی جهت تعریف و ارتقای فرهنگ تحول دیجیتال و پیاده سازی آن خواهد بود و از سویی وزارتخانه جدید با توجه به تمرکز بر تحول دیجیتال در خود و سایر دوائر دولتی و تعریف مجدد شرح وظایف، دیگر بار سازمان تنظیم مقررات رادیوئی (رگولاتوری) این حوزه را نباید  به دوش  بکشد. در واقع در تمامی کشورهای پیشرفته جهان، رگولاتوری، کاملا مستقل بوده و تحت نظر رئیس جمهور محترم فعالیت خواهد داشت و اگر جایگاه آن کماکان در وزارت ICT باشد، انتخاب مدیر را رئیس جمهور و با حکم خود انجام می دهد. در واقع رگولاتوری باید به اختلافات حقوقی دوائر بپردازد و اگر تحت نظر وزارت ICT باشد، طبعاً بی­طرفی مورد نظر بدست نخواهد آمد.

 همچنین تاکید شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آتی باید از حمایت های حاکمیتی برخوردار باشد تا بتواند زنجیره ارتباط بخش خصوصی با حاکمیت را برقرار کند، در عین حال  از نظرات نخبگان ، فعالان و همچنین تشکل ها به عنوان نمایندگان بخش های خصوصی استفاده کند و مشورت برای اداره امور و تصمیم گیری در حوزه های مرتبط را فقط به یک بخش و یا شرکت های خاص محدود نکند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست