پسا کرونا ، فرصتی بزرگ برای کسب و کارهای جدید خواهد بود .

به اعتقاد رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، به نظر می رسد  بخش اعظمی از قوانین حمایتی تولید،  منجر به مصرف نمی شود و در حد همان رونق تولید یا جهش تولید باقی خواهند ماند که این کافی نیست و حتی می تواند اثر معکوس در بخش اقتصادی کشور را  داشته باشد،  مگر این که قوانین حمایتی ، الزامات اجرایی پیدا کند.

دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی با تکیه بر الگوی مصرف درون زا و همسو نمودن نیاز مصرفی با ظرفیت  تولید چگونه میتواند محقق شود؟ گفت: به نظر می رسد این موضوع تا زمان اصلاح قوانین، مشکلات خاص خود را خواهد داشت  و با تمامی حمایت هایی که از تولید صورت میگیرد  ، امکان دارد  الگوی تولید محقق شود ولیکن الگوی مصرف درون زا به صورت کارا محقق نشود،  دلیل آن این است که بخش اعظمی از قوانین حمایتی تولید،  منجر به مصرف نمی شود و در حد همان رونق تولید یا جهش تولید باقی خواهند ماند که این کافی نیست و حتی می تواند اثر معکوس در بخش اقتصادی کشور را  داشته باشد،  مگر این که قوانین حمایتی الزامات اجرایی پیدا کند.

وی افزود: این که سال های مختلفی به نام  حمایت از کالای داخلی ، رونق  تولید و یا جهش تولید نام گذاری شود و در مقابل  بخش های وسیعی از بدنه  اجرایی سازمانهای دولتی و شبه دولتی  تمایلی به خرید کالای داخلی نداشته باشند تحقق  این شعار را با مشکل روبرو می سازد و  این خود تبدیل به ضد ارزش می شود.

ادیب ادامه داد: ما شاهدیم  در بدنه سازمان های  دولتی و شبه دولتی  عده ای از تصمیم سازان و تصمیم گیران ، علیرغم  تحریم های اقتصادی که وجود دارد  به دلایل نا معلوم ،  تمایلی به  خرید و استفاده محصولات  داخلی ندارند .  این به این مفهوم نیست که این محصولات کیفیت پایینی دارند، بلکه  برخی از این محصولات یا پتانسیل صادراتی دارند و یا  حتی صادر هم  می شوند و استانداردهای جهانی را نیز دارند، مشکل بزرگ دیگر این است که  اینگونه افراد در بدنه سازمانهای دولتی وقتی می بینند تخلف آنها از قوانین حمایتی از محصولات داخلی برای آنها تبعاتی ندارد و برخورد خاصی نیز با آنها صورت نمی گیرد، در ادامه تخلفات خود گستاخ تر نیز می شوند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که کارآمدسازی  نظام توزیع کالا ها و خدمات با استفاده از کاهش واسطه های غیر ضرور و ناکارآمد چگونه امکان پذیر است ؟ توضیح داد: این مورد بند 21 ابلاغ سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ( 24/11/91 ) می باشد وباید به درستی انجام گیرد،  اصولا جهش و رونق تولید به جهت این که حجم عمده ای از زنجیره های تولید و توزیع را در داخل کشور شکل می دهد به صورت خودبخود بخشی از  نظام توزیع کالا را  بهینه و کارآمد می سازد . حجم عمده تولید به غیر از تامین مواد اولیه وارداتی  تولید ،  بر پایه های فعالیت های درون زا استوار است و  طبعا برای ایجاد جهش صعودی در این حوزه در  هر کدام از زنجیره های استراتژیک تولید از قبیل طراحی ، تولید و توزیع می بایست   مانع تثبیت هر رویکردی که فساد اقتصادی و دلالی را به دنبال دارد شویم .

وی در ادامه با بیان اینکه برای اصلاح این موضوع  باید با اصلاح نظام توزیع هزینه هایی که باعث بالارفتن قیمت محصولات در اثر توزیع نامناسب شده است را  شناسایی و مدیریت کنیم گفت: نظام توزیع  یکی از مهمترین ارکان قیمت تمام شده است؛  نظام توزیع   به جهت این که  حلقه واسط مصرف کننده و تولید کننده است در بهبود فرآیند و کارایی بازار  نقش اساسی دارد . در صورتی که  نظام توزیع کالا از شفافیت مناسبی برخوردار باشد اطلاعات بازار به صورت واقعی در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر مصرف کننده گان کالا و خدمات  نیز قیمت واقعی محصولات و خدمات مورد نظر  را پرداخت می نمایند و در این صورت دیگر حضور  واسطه های اضافی و افزایش غیر منطقی بهای مربوطه به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

  ادیب در عین حال بیان کرد: طبیعی است در صورتی که برنامه‌هایی که وزارت بازرگانی در برنامه پنجم توسعه برای بهبود نظام توزیع اعلام کرده به درستی انجام شود شاهد کارامد سازی نظام توزیع خواهیم بود این برنام ها  عبارتند از : طرح نظام طبقه‌ بندی و خدمات شناسه کالا، ساماندهی و توسعه فعالیت شرکت‌های پخش ( شامل اقداماتی مانند ایجاد و توسعه نهادهای غیردولتی برای حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان)، تبلیغ و ترویج فرهنگ مطلوب مشتری‌ مداری و قانون‌گرایی و اصلاح الگوی مصرف (شامل اقداماتی مانند ساماندهی فعالیت‌های نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی)، تدوین و اجرای سیاست‌های توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی (شامل تدوین و طراحی نظام جامع بازرگانی بخش کشاورزی)،تدوین برنامه توسعه مراکز بارانداز کالا در سراسر کشور ( شامل اتخاذ سازوکار مناسب جهت تشویق واحدهای تولیدی، وارد کننده و موارد این‌چنینی برای عرضه در بورس)  وتدوین و تصویب و اجرای طرح توسعه استفاده از علامت تجاری واحد از جمله برنامه هایی است  که وزارت بازرگانی در برنامه پنجم توسعه برای بهبود نظام توزیع اعلام کرده است.

 وی در پاسخ به این سوال که در شرایط جدیدی که بر اقتصاد کشور حاکم است ، نظرتان در خصوص  توسعه کانون های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها دراشتغال آفرینی چیست؟ گفت: نام گذاری سال 99 با عنوان  جهش تولید و همچنین شیوع ویروس کرونا فرصت قابل توجهی در اشتغال و کارافرینی های مبتنی بر شبکه های مجازی که اغلب کسب و کارهای کوچک می باشند خواهد بود . اولی به جهت حمایت حاکمیت و دومی به جهت پارادایم های جدیدی که در کسب و کارها در حال ظهورمی باشد . کرونا ،  گرچه یک چالش و تهدید ملی و جهانی است ولیکن در کنار این تهدیدات همان طور که ادبیات کارافرینی نیز مبتنی بر این موضوع است ،  از کارافرینان به عنوان فرصت طلبان نام برده شده است.

 ادیب در ادامه با تاکید بر اینکه دوران کرونا و همان طور پسا کرونا یک فرصت بزرگ برای کسب و کارهای جدید خواهد بود، توضیح داد:  ما دو جریان شاخص نظری داریم  و ادبیات کارافرینی در جهان متاثر از بنیان گذاران بزرگ کارافرینی مانند شومپیتر و کرزنر با مقوله هایی از قبیل  خلق فرصت و کشف فرصت  می باشد ، یقینا  در سال 99 فرصت های متعددی در کسب و کارهای جدید را در کنار تهدیدات کرونا خواهیم داشت . در میان کسب و کارهای کوچک و کانون های تولیدی که اشتغال آفرینی مبتنی بر کارآفرینی را خواهد داشت می توان به اپلیکیشن های لازم جهت  مدیریت سازوکارها و فرایندها   ، روش ها ، فرایندهای کنترل و انجام  کار  به صورت دور کاری با استفاده از ابزارهای اینترنت اشیا، ،  پلت فرم های آموزش از راه دور، پلت فرم های درمانی مبتنی بر تله مدیسن، استفاده از پرسنل مجازی ،  منابع اپن سورس و متن باز  وتغیر نگاه از نوآوری درون زا به  نو آوری باز، تورهای مجازی، سیستم های مانیتورینگ و تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا،  ، توسعه مراکز کال سنتر جهت ارایه  سرویس پاسخگویی به شرکت ها و سازمان ها، پشتیبانی و خدمات فنی مهندسی به صورت ریموت، بازاریابی پورسانتی و فروش از راه دور و استفاده از VR و AR در تمامی امورات کسب و کار از جمله پزشکی و برگزاری نمایشگاه ها ی تخصصی به صورت اینترنتی  اشاره کرد که  از جمله  کسب و کارهای کوچک و کانون های تولیدی است که اشتغال آفرینی مبتنی بر کارآفرینی را خواهد داشت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پایان و در  پاسخ به این سوال که اتحادیه چه اقداماتی را در خصوص خروج از بحران های احتمالی در پیش رو خواهد داشت گفت ، اخیرا به پیشنهاد دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و تصویب هیات مدیره اتحادیه ، کمیسیون ویژه بحران با مسولیت دبیر اتحادیه تشکیل گردیده است که با همکاری اعضا اتحادیه در چند روز آتی  سند اجرایی برای مقابله با بحران های پسا کرونا تدوین  خواهد گردید و همچنین  با توجه به شرایط بحران های اخبر در کشور و جهان و مسائل و مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت اعضا اتحادیه ، مقرر گردبده است که  این موارد برای کوتاه مدت احصا و پیگیری شود و در بلند مدت برای کنترل بحرانهای صنفی اعم از اقتصادی ،قانونی و پرسنلی پیش بینی های لازم انجام شود،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست