حضور اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران در بیست و‌سومین سالروز ملی صادرات

بیست‌وسومین سالروز ملی صادرات، امروز ۱۱ آذر  در سالن اجلاس سران با حضور معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری ، سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور و رضا رحمانی وزیر صنعت،معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی IRICTU،  این مراسم با حضور مقامات عالی رتبه کشوری، تشکل ها ، فعالان اقتصادی و صاحب نظران در حوزه تجارت خارجی به منظور تقدیر از صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی در سالن اجلاس سران برگزار شد. ، در این مراسم  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و‌ فناوری رئیس جمهور، خانم نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد، بهمن حسین زاده مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی ایران،  حمبد زادبوم رئیس سازمان توسعه و ‌تجارت ایران، خانم افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، علی اکبر کریمی رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس، خانم سادینا آبایی نایب رئیس کمیسیون احداث‌ و ‌خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان مجلس، روسای تشکل ها و اتحادیه ها از جمله ،  داود ادیب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و ‌پیمانکاران صنعت مخابرات ایران به عنوان اصلی ترین تشکل صادراتی حوزه ICT حضور داشتند.

در این گردهمایی بزرگ ، معاون اول رئیس جمهور بیان  نمودند : اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبرو شده ولی روی پای خود ایستاده ایم.

جهانگیری با تاکید  به مشکلات صادرکنندگان در  فضای تحریمی اظهار نمود : در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد باید دست صادر کننده  را بوسید.

جهانگیری بیان نمود  : در بخش  های معیشتی مردم نیازمند کار  جدی تری هستیم و باید در مقابل ملت ایران به خصوص بخش های  ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که علیرغم تمام مشکلات مقاومت کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکرده ا ند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: باید به صورت جدی به همبستگی کمک کرد و اعتماد و مشارک مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز است و باید نخبگان و دانشگاهیان و جریان های سیاسی کمک کنند که مشارکت مردم افزایش یابد.

 جهانگیری اظهار داشت: کار صادرات امروز یعنی با رقبا جنگیدن و ممنوعیت‌های صادراتی بسیار به فعالیت صادرکنندگان لطمه می‌زند و اصل بر این است که به هیچ وجه  در مقابل صادرات کسی حق ندارد ممنوعیت ایجاد کند مگر در مقاطعی که احساس می‌شود با یک مسائلی ممکن است زندگی مردم سخت شود و هر اقدامی در این زمینه باید با هماهنگی اتاق بازرگانی باشد.

معاون اول رییس جمهور بیان داشت: ممکن است در مقاطعی بخشنامه‌هایی صادر شده که مشکلاتی را برای صادرکنندگان بوجود آورده باشند اکنون تمام دستگاه‌های کشور وظیفه دارند سنگی از جلوی راه صادرات بردارند و هر کس در این زمینه کوتاهی کند حتما به فکر منافع کشور نیست زیرا مدیر کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و پاسخگو باشد.

وی بیان داشت: صادرات پیشران است و تسهیلات بانکی در مرحله اول باید به واحدهایی داده شود که دنبال صادرات هستند.

معاون اول رییس جمهور  افزود: در جلسه‌ای با وزیر صنعت داشتیم   مقرر شد تا 100 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی تا آخر سال برای سرمایه در گردش به رشته‌های پیشران اختصاص یابد که در همانجا اعلام کردم در راس پیشران‌ها بنگاه‌های صادراتی است.

جهانگیری بیان داشت: همسایگان مهمترین هدف صادراتی است زیرا 15 کشور همسایه یک میلیارد و 100 میلیون دلار وارد می‌کنند و اگر درصد کمی از این بازار را به خود اختصاص دهیم دارای حجم بالای صادرات خواهیم شد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: صادرات ما به کشور افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است.

وی گفت: ما به عراق، ترکیه و روسیه صادرات انجام می‌دهیم و بنابراین باید رابطه با این کشورها وسیع شود.

وی با اشاره به اتحادیه اوراسیا گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ما تخفیف تعرفه‌ای داده و ما هم تعداد کمتری به آنها تخفیف تعرفه‌ای داده‌ایم که این موضوع باید در تعادل قرار گیرد.

جهانگیری اظهار داشت: ما فرصت‌های صادراتی به روسیه را به دلیل نداشتن شرکت‌های بزرگ صادراتی از دست دادیم بنابراین باید به راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ صادراتی توجه شود

در بخش دیگری  از این نشست  وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان نمود : امروز به عنوان یک اصل مهم در تمامی حوزه ها به نظریات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تصمیم گیری ها توجه می کنیم

وزیر صمت  همچنین تصریح کرد: این یک واقعیت است که علیرغم رشد تولید، ظرفیت خالی هم داریم، امسال  فعال سازی ظرفیت های خالی تولید جزو برنامه های این وزارتخانه است.

رحمانی خاطرنشان کرد: نیاز به سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید و فعالسازی ظرفیت های خالی می بایست  مد نظر قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: افزایش نرخ ارز باید سبب جهش صادراتی بشود، اشکالات ساختاری برای نیل به این هدف باید اصلاح بشود.

رحمانی تاکید کرد: به دنبال شیوه های نوین تامین مالی هستیم، نظام بانکی باید تقویت بشود و این نیازمند همکاری و همراهی مشترک است.

رحمانی ادامه داد : با اراده مشترک و تجمیع توان همه بخش‌ها و تخصیص صحیح منابع و  با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه، نیروی انسانی و سایر فرصت‌ها و مزیتهای موجود می‌توانیم گام های بزرگی در عرصه صادرات کشور برداریم.

رحمانی افزود: الحاق به پیمان اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ صادراتی برای کشور است، در موافقتنامه با اوراسیا، کشورهای عضو ۵۰۲ قلم کالا با ۵۶ درصد تخفیف را به ما ترجیح داده اند و ما ۳۶۰ قلم کالا با ۳۲ درصد تخفیف را به کشورهای اوراسیا ترجیح دادیم، تشکلها و بخش خصوصی از این فرصت باید نهایت استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توسعه صادرات جزو ۷ برنامه محوری ماست و باور داریم که امسال و سال آینده پیشران اقتصادی ما همین صادرات است.

رحمانی تاکید کرد: صادرات کالاهای کیفی باید در دستور کار قرار بگیرد، ذیل برنامه توسعه صادرات ۴ برنامه داریم که صادرات به کشورهای همسایه در این راستاست.

وی تصریح کرد: یک‌متولی واحد برای سیاستگذاری امور صادراتی باید معرفی بشود، پاسخگویی مسایل صادرات کشور باید یک مرجع واحد باشد.

در این مراسم غلامحسین شافعی  نیز از سخنرانان این نشست مهم بود . شافعی   در خصوص تحریم بیان نمود : صادرکنندگان در این شرایط سخت تحریمی توانستند قدرت ایران را در بازارهای جهانی حفظ کنتد، امسال سال متفاوتی است و صادرکنندگان علیرغم نامهربانی ها و مشکلات، مجدانه کار جهادی و اساسی انجام دادند.

شافعی ادامه داد: صادرکنندگان ثابت کردند که به این کشور علاقمند هستند و یک حماسه در این شرایط آفریدند و همچنان پیش می روند.

شافعی اضافه کرد: توسعه صادرات یکی از راه های ارتقای رفاه و توسعه اقتصادی است، بسیاری از کشورها با تکیه بر صادرات توانستند به رشد بالایی دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: محور اصلی اقدامات ما در ایجاد درآمدهای صادراتی، صادرات نفت بوده است و صادرات کشورهای دیگر تولید فنآورانه و قوی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: باید بتوانیم با یک حرکت صادراتی نیازهای کشور را تامین کنیم، اصلاح برخی رویه ها و بخشنامه ها برای تسهیل امور صادرکنندگان ضرورت دارد، نحوه تفکر کوتاه مدت و سطحی در تصمیم گیری ها باید اصلاح شود.

شافعی همجنین عنوان نمود  : باید تصمیم ها مبتنی بر تاثیر آن بر سایر مولفه های اقتصادی باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: صادرات کار سختی است، صادرات با بسیاری از رقبای خارجی باید جنگید و هزینه کرد تا یک بازار جدید پیدا شود.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: بازتعریف سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات کشور باید مورد بازنگری واقع بشود و سازمان توسعه تجارت ایران نقطه متمرکز صادرات کشور شود.

وی بیان داشت: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند.

گفتنی است در این ‌مراسم از صادرکنندگان نمونه کشور در سال ۹۸ تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست