روزبه‌روز به همه‌گیرشدن فناوری ۵G نزدیک‌تر می‌شویم. در طی چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها مشغول توسعه‌ی این فناوری بوده‌اند، فناوری‌ جدیدی که قرار است سرعت اینترنت همراه را تا حد زیادی افزایش دهد. در ادامه ۵ نکته در مورد این فناوری مطرح می‌کنیم. با ما همراه باشید.
۱. اینترنت ۵G سرعت بسیار بالایی دارد
سرعت بسیار بالای اینترنت ۵G یک نکته‌ی بسیار بدیهی محسوب می‌شود، اما برای درک این افزایش سرعت، بهتر است که آن را با اینترنت ۴G LTE فعلی مقایسه کنیم. در نظر داشته باشید که سرعت دانلود سریع‌ترین اینترنت ۴G در آمریکا، به‌طور میانگین ۱۹.۴۲ مگابیت بر ثانیه است. اما اینترنت ۵G سرعت گیگابیتی را به ارمغان می‌آورد.
اولین مودم ۵G ساخت شرکت کوالکام، تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین شبکه‌ی LTE موجود در آمریکا است. درک چنین سرعتی کار چندان ساده‌ای نیست، زیرا حتی تکنولوژی پیشرفته‌ای مانند «گوگل فایبر» (Google Fiber) هم تنها موفق به کسب رکورد سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه شده است. البته چنین سرعتی مربوط به نسل اول تراشه‌ها است، احتمالا تراشه‌های آینده از سرعت‌های بالاتری پشتیبانی خواهند کرد.
۲. سرعت بالا تنها مزیت این فناوری نیست
با وجود اینکه اینترنت ۵G سرعت بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورد، اما این فناوری مزیت‌های دیگری هم دارد. یکی از جذابیت‌های فناوری ۵G، ظرفیت بالای آن است. این یعنی فناوری ۵G می‌تواند ارتباطات موبایلی بیشتری را پشتیبانی کند. به‌طور مثال اگر سابقه‌ی حضور در یک مکان خیلی شلوغ را داشته باشید، احتمالا شاهد کاهش سرعت اینترنت همراه یا قطع شدن آن بوده‌اید. دلیل بروز این مشکل این است که اگر تعداد گجت‌های موجود در شبکه‌های ۴G از یک حدی فراتر برود، شبکه به مشکل برمی‌خورد.
اما شبکه‌های ۵G از ظرفیت بسیار بالاتری بهره می‌برند. بر اساس استاندارهای «اتحاد بین‌المللی مخابرات» (ITU)، شبکه‌های ۵G در هر یک کیلومتر مربع می‌توانند از حداکثر ۱ میلیون گجت پشتیبانی کنند. علاوه بر این، در فناوری ۵G در مقایسه با ۴G، ردوبدل داده‌ها با تأخیر بسیار کمتری صورت می‌گیرد.
۳. فناوری ۵G فقط برای گوشی‌ها نیست
مجموع تمام موارد عنوان‌شده، نشان‌دهنده‌ی اهمیت این فناوری است؛ فناوری‌ای که مزیت‌های آن تنها محدود به گوشی‌ها نیست. این تکنولوژی برای اتومبیل‌های خودران ضروری خواهد بود، زیرا چنین اتومبیل‌هایی برای ارتباط با دنیای اطراف نیازمند سرعت بالای اینترنت هستند. تأخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر، به اتومبیل‌های خودران اجازه می‌دهد که با سرعت بالاتری با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.
اینترنت 5G ایران
به لطف فناوری ۵G، تکنولوژی‌های مصرفی مانند گجت‌های پوشیدنی، هدست‌های واقعیت مجازی، کامپیوترهای شخصی و گجت‌های هوشمند خانگی به‌طور محسوسی بهبود می‌یابند. این فناوری حتی می‌تواند کارهای روزمره‌ای مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا تماس تصویری را هم به‌صورت بارزی دچار دگرگونی کند.
۴. این فناوری ارزان نخواهد بود
هزینه‌ی این فناوری، حداقل در ابتدا، چندان ارزان نخواهد بود. مدیرعامل شرکت مخابراتی Sprint مدتی پیش اعلام کرد که هزینه‌ی استفاده از اینترنت نامحدود ۵G، حداقل ۲۰ تا ۳۰ دلار گران‌تر از ۴G خواهد بود. باقی شرکت‌های مخابراتی آمریکا در مورد قیمت‌گذاری این فناوری اظهارنظری نکرده‌اند، اما مطمئنا این شرکت‌ها هم فناوری ۵G را با قیمت‌های چندان ارزانی عرضه نخواهند کرد.
البته همه‌ی خبرها هم به این بدی نیستند. شرکت‌هایی مانند کوالکام اعلام کرده‌اند که با افزایش گجت‌های مجهز به فناوری ۵G، قیمت اینترنت ۵G روند نزولی پیدا خواهد کرد. البته تخمین مدت‌زمان این مرحله‌ی گذار کار چندان ساده‌ای نیست.
۵. هنوز به فاز اجرایی این فناوری نرسیده‌ایم
اگرچه در سال گذشته‌ی میلادی فناوری ۵G پیشرفت‌های خوبی داشته است، اما هنوز چند سالی تا فاز اجرایی این فناوری فاصله داریم. شرکت‌های مخابراتی و سازندگان سخت‌افزارها قرار است که در سال ۲۰۱۹ روند استفاده از قطعات مربوط به فناوری ۵G را آغاز کنند.
بیشتر بازیگران مهم این عرصه اعتقاد دارند که اولین سری از گجت‌های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند. اما بدون شک اولین سری از شبکه‌های ۵G بدون مشکل نخواهند بود. از بین این مشکلات می‌توانیم به ضعف در پوشش شبکه و تأثیرات منفی بر عمر باتری گجت‌ها اشاره کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست