تاکید بر ضرورت ایجاد کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس

فریبرز نژاد دادگر عضو هیات مدیره و دبیر «اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران» با تاکید بر ضرورت ایجاد کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس گفت: توسعه ICT یکی از اولویت های اصلی کشور است که برای بسیاری از چالش‌های پیش‌روی دولت راه‌حل‌هایی دارد و بحث ایجاد کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوعی است که در سالهای گذشته نیز بارها عنوان شده اما هنوز به نتیجه رسیده است.

فریبرز نژاددادگر با بیان اینکه در دنیای امروز با ابزارهای سنتی نمی‌توان به مواجهه با تغییرات بسیار موثری که در حوزه ICTدر حال رخ دادن است رفت، اظهار کرد: در واقع  ارتباطات و فناوری اطلاعات عامل اصلی و زیرساخت تحول است که مجلس باید بصورت خاص به آن توجه کند. این اقدام نمایندگان مجلس می بایست به عنوان پرچمداران تحویل ماندگار در ایجاد راهکارهای میانبر برای حل چالش های پیش روی کشور، عزم قوه قانونگذار کشور را برای بهبود به نمایش گذاشته و توانمندی مجلس در ایجاد اتحاد بیش از پیش بین بدنه قانونگذار و اجرایی کشور با فعالان و متخصصان حوزه ICT را رقم خواهد زد. عزم ملی و حکمرانی برای توانمندسازی هرچه بیشتر در این حوزه همسو شده و در مواجه با بحران هایی مانند بیماری جهان گیر، لزوم اجرای این طرح و آمادگی مقابله با بحران های مشابه، توسعه ICT را بیش از پیش مورد توجه و اقبال مردم قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه مجلس به موضوع سیاست گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور گفت: ایجاد ساختاری منسجم تر درباره  فناوری اطلاعات و  ارتباطات ضروری است، بنابراین شاید اولین قوه از قوای سه گانه کشور که باید متاثر از حوزهICT  قانون‌گذاری و سیاستگذاری کند مجلس است.

وی ادامه داد:  توسعه و تدوین مجموعه کاملی از قوانین و سیاست‌های لازم برای ترویج ICT و حرکت دادن جامعه به عصر اطلاعات ضروری است که می بایست توسط نمایندگان مجلس انجام شود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در عین حال تاکید کرد: با توجه به گسترش نمائی حوزه ICT  و اهمیت توسعه کشور و نقش پررنگ حوزه فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، سلامت و فرهنگی، ایجاد کمیسیون تخصصی در این حوزه در مجلس ضرورت می‌یابد و این در حالی است که تا به حال فاقد چنین کمیسیونی  در مجلس  بودیم و فقط  در قالب کمیسیون صنایع  فعالیت هایی انجام می شد.

نژاددادگر در بخشی از سخنان خود با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با فضای مجازی تاکید کرد باید برای تشکیل این کمیسیون هر چه سریعتر تمهیداتی انجام شود.

 در مجالس قانونگذاری کشورهای دیگر کمیته‌ها و کمیسیون‌های کاری در موضوع ICT وجود دارد و  این موضوع نشان‌دهنده فعالیت زیادی است که از سوی مجالس کشورها برای فراهم کردن بستر قانونی توسعه ICT صورت می‌گیرد.

نژاددادگر در عین حال بیان کرد: امروزه اکثر تغییرات اجتماعی و سیاسی به‌‌واسطه نفوذ اشکال مختلف فناوری شکل می‌گیرد و نمایندگان مجلس هم مانند دیگر اعضای جامعه باید خود را با تأثیرات این تغییرات همراه کنند.

وی یادآور شد: فناوری‌های نوین و به ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات  قادر است در بیشتر شئون زندگی و ارکان اقتصادی کشور تاثیر گذاشته، اثربخشی و کارایی هر بخش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در صورتی که درک صحیحی از این مفهوم در مسئولین و قانون‌گذاران کشور پدید آید، می‌توان متصور بود که شعار سال یعنی «جهش تولید» با همین نگاه و استفاده درست از ابزارهای فناورانه محقق شود و دور از انتظار نیست که بتوانیم اقتصاد کشور را به کمک صنعت ICT متحول و ایران عزیزمان را به یکی از قدرتهای برتر اقتصادی منطقه و بلکه دنیا تبدیل کنیم.

نزاددادگر  در عین حال یادآور شد؛ فعالان بخش خصوصی ارتباطات و فناوری اطلاعات با امضای نامه ای حمایت خود را نسبت به تشکیل «کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات » اعلام  داشته و تمام همت خود را برای حرکت در جهت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا و برونگرا به کار خواهند گرفت و اجرا نشدن این کمیسیون لطمات جبران ناپذیری به بدنه ICT و رابطه فعالان این حوزه و حاکمیت خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست