حضور اتحادیه صنعت مخابرات ایران در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم روز یکشنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶  با حضور روسا و نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، حسین سلاحورزی نائب رئیس اتاق ایران وهمچنین تشکل های اتاق بازرگانی از جمله اعضای هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران برگزار شد.

در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در دوره نهم ارائه گزارش بودجه سال 99 از سوی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس و برگزاری انتخابات کمیته انضباطی از مهم‌ترین محورهای موردبررسی نشست ششم هیات نمایندگان اتاق ایران بود

.

در این نشست، گزارش بودجه سال 99 از سوی محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه شد و برخی از فعالان اقتصادی پس از ارائه این گزارش به بیان نقطه نظرات خود پرداختند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در جمع حاضران ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در دوره نهم اظهار کرد: مسئله مهمی که در پی اتفاقات اخیر شاهد هستیم، نااطمینانی در فضای حاکم بر کشور است. زمانی که نااطمینانی بر کشور گسترانیده شود، اعتماد از سوی دیگر رخت برمی‌بندد. شکاف بین جامعه و حاکمیت عمیق می‌شود که منجر به تحمیل هزینه‌های هنگفتی به بدنه حاکمیت می‌شود تا آرامش به کشور بازگردد. مسئله امروز کشور بازگرداندن اعتماد از دست رفته به کشور است. نمی‌توان دم از مقاومت و پایداری در برابر تحریم‌ها زد اما از مسئله اعتماد غافل بود.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: امروز ما وامدار تجربیات بسیار گران‌بهایی هستیم. بخش خصوصی به تجربه تاریخی آموخته که گذار از این روزهای سخت جز با اعتماد و امید، همکاری و همدلی و تلاش بی‌وقفه ممکن نیست اما لازمه آن برداشتن گام‌های موثر و خالصانه از سوی حاکمیت است. تا زمانی که جامعه باور نداشته باشد حاکمیت به دنبال حل و فصل مسائل و مشکلات پیش روی مردم است، نمی‌توان انتظار هیچ‌گونه همکاری سازنده از طرف مردم با دولت را داشت. هدف از تحریم‌ها تمرکز بیشتر بر سلب اعتماد و از هم گسیختگی بین ملت و دولت است.

در ادامه گزارش بودجه سال 99 از سوی محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه شد و برخی از فعالان اقتصادی پس از ارائه این گزارش به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
او در ابتدا به انتقاد از وضعیت آماری کشور پرداخت که به‌روز و دقیق نیست، سپس افزود: در سه‌ماهه ابتدای سال 1398 در زمانی که پیش‌بینی رشد سال 98 انجام می‌شد ما با وضعیت بسیار نامعلومی مواجه بودیم و پیش‌بینی می‌شد که رشد سال 1398 حدود منفی 9.6 درصد است که پس از مدتی نهادهای بین‌المللی همین رشد را اعلام کردند و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی این رشد اقتصادی را برای ایران داشت. اما هنگامی‌که وضعیت 6 ماهه سال 1398 بررسی شد مشاهده کردیم که برخی از بخش‌های اقتصادی رشد قابل پیش‌بینی بر اساس مدل‌ها داشته است. این نکته بسیار جالب بود که آمار 6 ماهه سال 98 نشان می‌داد که بخش مسکن، بخش صنعت و بخش کشاورزی رشدشان عملاً بر اساس داده‌هایی که به‌صورت رسمی قابل‌دسترس بود بیشتر از پیش‌بینی‌ها شده بود؛ اما این موضوع چه ارتباطی با عملکرد 6 ماهه سال 1398 دارد و آن این است که ما عملاً شاهد بودیم که در 6 ماهه ابتدای امسال نه‌تنها شوک ناشی از تحریم‌ها توسط بخش‌ها تا حدود زیادی هضم شده بود بلکه کم‌کم بخش‌های اقتصادی در حال تأمین زنجیره‌های لازم برای رشد در اقتصاد ایران بودند.

وی اظهار داشت: ‌بنابراین این موضوع پیام مثبتی در جامعه داشت و قابل بروز بود مبنی بر اینکه بعد از بازگشت تحریم‌ها در سال 1397 بخش‌های اقتصادی دچار شوک عجیبی شدند اما در سال 1398 کم‌کم راه و چاه زندگی کردن و تولید کردن بدون درآمد نفتی را پیدا می‌کردند.
قاسمی تأکید کرد: البته این اوضاع تا قبل از حوادث آبان بود، واقعیت این است که باید الآن منتظر انتشار آمارهای سه‌ماهه سوم شد تا بر اساس آن تحلیل شود که حوادث آبان و آذرماه امسال چگونه بر رشد اقتصادی تأثیر گذاشت.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر ضرورت بازآفرینی ساختار ایران بدون نفت تصریح کرد: رویکرد دولت‌ها در دوره‌های مختلف معطوف به مصرف بوده تا هزینه و بعد از جنگ هم هیچ‌وقت بودجه‌ای را نتوانستیم تهیه کنیم که بر مبنای آن مصوبه عمل کنیم.
قاسمی بر ضرورت تغییر فرهنگ حکمرانی و افزایش بهره‌وری بخش خصوصی تأکید کرد و در همین زمینه افزود: سازمان برنامه‌وبودجه و وزرا تا قبل از این پول نفت را تقسیم می‌کردند اما الآن باید نظام حکمرانی بدون نفت معنا پیدا کند و بودجه‌نویسی واقعی شکل گیرد. از طرفی بخش خصوصی هم باید افزایش بهره‌وری از طریق منابع قابل در دسترس را در دستور کار قرار دهد.
قاسمی در توضیح عملیات بازار باز خاطرنشان کرد: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای مؤثر تنظیم نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته است به این معنا که هرزمانی که نرخ سود بالا می‌رود، بانک مرکزی شروع به خرید اوراق و تزریق پول کرده و زمانی که نرخ بهره زیر حد مشخصی است، معکوس آن را عمل می‌کند.

او افزود: قبل از انقلاب هیچ سندی وجود نداشته که بانک مرکزی این عملیات را انجام داده باشد و فرض بر این است که ازاین‌پس بانک‌ها اوراق دولت را خریداری کرده و به‌عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی قرار داده و تا دو برابر ارزش اوراق از این بانک پول می‌گیرند، پس محدودیت‌های اعتباری می‌تواند رفع شود.

در بخش دیگری از نشست هیات نمایندگان اتاق ایران بر اساس ماده 6 آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برای تعیین دو عضو کمیته انضباطی از بین اعضای هیات نمایندگان، انتخابات برگزار شد. بر اساس آرای به دست آمده از میان 10 کاندیدا، محمدرضا قمی با کسب 70 رأی و ابوالفضل روغنی گلپایگانی با کسب 60 رأی به عنوان اعضای کمیته انضباطی انتخاب شدند.

گفتنی است که  در این نشست اعضای هیات مدیره اتجادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و از جمله سادینا آبایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران که مسولیت نایب رییس  کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندس اتاق بازرگانی ایران را دارا می باشد نیز حضور داشتند

همچنین با توجه به اهمیت حضور کشورها در نمایشگاه اکسپو که هر 5 سال به مدت شش ماه در یک کشور برگزار می‌شود، گزارشی از اکسپوی 2020 دبی توسط آیدا ابونبی، کارشناس معاونت اقتصادی اتاق ایران ارائه شد. این برای اولین بار است که نمایشگاه اکسپو در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. زمان برگزاری آن هم بین 20 اکتبر تا 10 آوریل 2020 بوده و قرار است 190 کشور در این نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که 25 میلیون نفر از این اکسپو بازدید کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، عربستان برای حضور در اکسپوی 2020 حدود 81 میلیون دلار، هند 94 میلیون دلار، آلمان 32 میلیون دلار و ایران 9 میلیون دلار هزینه کرده‌اند. از طرفی ایران قرار است برای دومین مرتبه در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو در دنیا در قالب پاویونی مستقل شرکت کند.

از موارد مهم این نشست میزهای تخصیص یافته به برخی از تشکل ها در سالن اتاق بازرگانی ایران بود که   که در این رویداد اعضای هیئت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران در میز این اتحادیه به بحث و تبادل نظر با فعالان اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

لازم به توضیح است که پس از این مراسم جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی برگزار شد . یکی از دستورهای جلسات کمیسیون احداث و خدمات مهندسی بررسی نحوه ی مشارکت خصوصی- عمومی بود. در این جلسه سادینا آبایی نایب رییس کمیسیون احداث و خدماتفنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران مطرح نمود  از آنجائیکه مدل این همکاری در کشور بسیار جوان است سابقه ی عملیاتی ندارد و حتی قانون هم به آن اشاره ای نداشته در نتیجه دستگاه های اجرایی دچار چالش گشته اند.

آبایی بیان نمود : این کمیسیون در پی همکاری مجدانه با مسئولین می باشد که ریاست این کمیسیون نماینده ی اتاق در کار گروه واگذاری و نائب رئیس نماینده در وزارت فناوری اطلاعات می باشد.با هدف بررسی “طرح ساخت،بهره برداری و انتقال شبکه ی ابری یکپارچه توزیع شده ی سازمان فناوری اطلاعات ایران “می باشد

وی همچنین توضیح داد که باید هر دستگاهی شاخص مربوط به خود را تهیه نماید.چون با یک الگو نمی شود با تمامی ذینفعان وارد مذاکره شد. از آن جایی که بانک جهانی شاخص های سنجش ارائه کرده است باید آن را با مقتضیات کشور و هر دستگاه هماهنگ کردتا بتوان نتیجه مطلوب گرفت و خود به یک طرح شکست خورده تبدیل نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست