خبرنگار اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران به نقل از خبرگزاری پانا : رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند که از روز 23 دی به مدت سه روز در محل مصلی تهران برپا شد می‌گوید به منظور حصول کارایی هر چه بیشتر اینترنت اشیا، باید زیرساخت‌های مخابراتی، دسترسی به فناوری، چارچوب‌های قانونی و حقوقی در کاربری فناوری اینترنت اشیا و آمادگی الکترونیکی وجود داشته باشد.

داود ادیب با بیان اینکه زیر ساخت شهر هوشمند، اینترنت اشیا است، گفت: اینترنت اشیا، شبکه‌ای است که تا حد امکان تمامی اشیا پیرامون ما را هوشمند می‌سازد و به طور خودکار اطلاعات مفید و لازم را از اطراف خود دریافت می‌کند و آنها را به یکدیگر و یا به سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل مرکزی ارسال کرده و بر اساس اطلاعات دریافتی تصمیم‌هایی اتخاذ می‌شود که این تصمیم‌ها به صورت خودکار و هوشمند و بدون دخالت افراد گرفته شده است و مبنای تعاملات در یک شهر هوشمند است.

وی افزود: در این الگوی رخداد شده، در مناطقی از محدوده یک شهر یا کشور و یا حتی جهان، تمامی اشیا در هر نقطه از زمان و در هر مکان به هم متصل هستند و با هم تعامل خواهند داشت. در یک شهر هوشمند، اینترنت اشیا با برقراری ارتباط بین اشیا متفاوت، ماشین‌ها، سامانه‌ها، جانداران و هر آن چه که قابلیت اتصال برچسب را داشته باشند بدون دخالت انسان به انجام فعالیت می‌پردازند. این برچسب‌ها در یک شهر هوشمند، اطلاعات خود را به اشتراک خواهند گذاشت و در پی تعامل این ارتباطات ، شبکه ای از اشیا متصل به هم به وجود خواهند آمد.

ادیب با بیان اینکه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا ، شهرها به شهر هوشمند و اشیا و المان های شهری به اشیا هوشمند تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: این رویکرد، مفهوم جدیدی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات و زندگی شهری را به ارمغان خواهد آورد . میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف متفاوت است به گونه ای که برخی از آن ها پیشتاز و برخی دیگر در ابتدای راه هستند . فاصله موجود بین کشورهای جهان در این حوزه به اصطلاح شکاف دیجیتالی معروف است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران در عین حال تاکید کرد: با توجه به این که شکاف دیجیتالی بین کشورهای مختلف جهان در حال افزایش است، دولتمردان و سازمان‌ها به کارگیری حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص اینترنت اشیا را یکی از اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع در کشور ما نیز با توجه ویژه‌ای از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت راه و شهرسازی و برخی نهادهای دیگر روبرو بوده است و مجموعه‌ای از شرکت‌های عضو اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران چه در حوزه خدمات و چه در حوزه محصولات و اپلیکیشن‌های هوشمند، محصولات و خدمات مناسبی را برای عرضه در داخل و حتی بازارهای جهانی داشته است که در نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند که از تاریخ 23 دی به مدت سه روز در محل مصلی امام خمینی آغاز به کار کرده است نیز برخی از شرکت‌های فناور مرتبط حضور دارند.

ادیب ادامه داد: برخی از شرکت‌های فناور مرتبط عبارتند از صنایع مخابرات صاایران در حوزه اینترنت اشیا و فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات، شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت در حوزه شبکه و سویچ‌های مخابراتی نسل جدید و تولید نرم‌افزارهای مخابراتی، سامانه هوشمند صنعت حمل و نقل (نت بار) از شرکت مبنا جهان در حوزه تجارت الکترونیک و حمل و نقل هوشمند، شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید در حوزه تولید مودم و حوزه‌های مرتبط با نفت و گاز ، شرکت بهینهپردازش سپهر پارس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید نرم‌افزار، پشتیبانی و مشاوره، شرکت فناوری اطلاعات آمرتات ایرانیان در حوزه خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات، گروه شرکت‌های آرتا در حوزه هوشمندسازی بی‌ام‌اس، باتری مانیتورینگ و هوشمند‌سازی صنعتی، شرکت پارس سیستم دلتا در حوزه ویدیو کنفرانس و پیجینگ تحت شبکه و سامانه‌های مرتبط با فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع ارتباطی آوا در حوزه محصولات NGN/ IMS خود را عرضه کرده است و مورد توجه مخاطبین زیادی بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران گفت: به منظور حصول کاراییهر چه بیشتر اینترنت اشیا، باید زیرساخت‌های مخابراتی، دسترسی به فناوری، چارچوب‌های قانونی و حقوقی در کاربری فناوری اینترنت اشیا و آمادگی الکترونیکی وجود داشته باشد. بنابراین به منظور کاهش شکاف دیجیتالی ضروری است کمبودها مشخص و با یک راهبرد منسجم و دست‌یافتنی متناسب با نیازهای بومی کشور مرتفع شود.

وی تاکید کرد: دلایلی که دولتمردان و مدیران باید آمادگی الکترونیکی و در نهایت توسعه اینترنت اشیا را بهبود بخشند و امکان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و سازمان‌ها را برای ایجاد شهر هوشمند فراهم آورند را می‌توان چنین عنوان کرد که ضمن آن که توجه‌نکردن به شکاف دیجیتالی به عنوان یک تهدید، خطر عقب‌ماندگی را به همراه دارد و فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه‌های جدید آن مرزهای جهانی را از بین می‌برد و نقطه واقعی دهکده جهانی است، در سال‌های اخیر جنگ سخت جای خود را به جنگ نرم داده است و برنامه‌ریزی‌های کشورها براساس آن باید صورت گیرد.

همچنین محمد میرزایی‌منش، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه صادرکنندگانخدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با اشاره به اینکه اینترنت اشیا یکی از جنبه‌های انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات است گفت: طبیعی است رشد قابل توجه بهره‌وری کلیه عوامل در صنایع مرتبط با محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و هم چنین سایر صنایع، توسط اینترنت اشیا در حال ظهور است. این رشد پیش‌بینی نشده و غیر قابل باور، ناشی از پیشرفت سریع فناوری و امکانات بی نظیر آن در حوزه فناوری‌های نوین و از جمله اینترنت اشیا بوده است.

وی با بیان اینکه از مهمترین نمونه‌های رشد سریع فناوری در این صنعت، رشد سریع تکنولوژی‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات و از آن طرف قدرت بالای پردازش محصولات جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات است، اظهار کرد: چنین سرعت بالایی در توسعه و پیشرفت فناوری ، معادل رشد سریع بهره‌وری کلیه عوامل در بخش تولیدکننده محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه‌های تحت پوشش است که به نوبه خود موجب رشد میانگین بهره‌وری کلیه عوامل اقتصادی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با اشاره به اینکه آشکار است که اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های مبتنی بر نرم‌افزارهای شبکه‌ای در دهه اخیر پوششی فراگیر داشته است و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی از قبیل بهداشت و درمان، آب و برق، حمل و نقل و غیره را در برگرفته است، گفت: اینترنت اشیا در تمامی امور زندگی در حال گسترش است و تا چند سال آینده آن را در تمام ابعاد زندگی و سازمانی از قبیل حوزه بهداشت و سلامت، راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هوشمند، تدارکات هوشمند، خانه هوشمند، محیط زیست هوشمند، کنترل و اتوماسیون صنعتی، کشاورزی، دامداری، امور مالی، امور نظامی، شبکه هوشمند خدمات، آب و برق و …خواهیم دید.

وی گفت:‌ نکته حائز اهمیت در این فن‌آوری آن است که نفوذ و گسترش حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله اینترنت اشیا نیازمند تقاضا برای کالاها و خدمات آن است. بنابراین کاربری و استفاده از حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود فرایندهای تولید، تسهیل تجارت، افزایش بهره‌وری و در ابعاد مختلف زندگی در کانون توجه کشور ما قرار دارد. بدیهی است که این امر مستلزم یک تلاش قوی است که با یک برنامه‌ریزی صحیح از اثرهای مثبت آن در زندگی روزمره استفاده کنیم.

میرزایی‌منش گفت: نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند که از تاریخ 23 دی به مدت سه روز در محل مصلی امام خمینی آغاز به کار کرده فرصت مناسبی برای شرکت‌های فن‌آور جهت نمایش محصولات حوزه فناوری‌های نوین بود.

اینترنت اشیا، سیستمی از کامپیوترها، ماشین‌های محاسبه، دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی، انسان‌ها و حیوانات است که هر کدام با یک کد مستقل و به عنوان یک وسیله‌ی متمایز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهی از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه میان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می‌شود.به عنوان یک نمونه‌ دیگر از کاربرد اینترنت اشیا می‌توانید پروژه ارتباط خودرو با خودرو را مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست