دومین جلسه هم اندیشی صادرات صنایع خلاق

دومین جلسه هم اندیشی مدیریت صادرات  صنایع خلاق  فرهنگی در وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد (۹۸/۵/۲)

در این نشست دکتر صادقی فر  معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی بیان نمودند .  بلندی دودکش ها شاخص اشتغال نمی باشد .

دکتر دباغیان مشاور معاون وزیر گفت : صنعت مربوط به صنایع خلاق فرهنگی میتواند با ایجاد دانشگاه اختصاصی اشتغال زایی به مفهوم واقعی را ایجاد نماید .

دکتر ادیب رییس اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران وپیمانکاران صنعت مخابرات ایران تاکید نمود  : از پتانسیل و توانمندی  اتحادیه در صادرات صنایع خلاق استفاده خواهیم کرد .

دومین  جلسه هم اندیشی مدیریت صادرات صنایع خلاق با حضور دکتر صادقی فر  معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی ، دکتر دباغیان مشاور معاون وزیر  ،  خانم دکتر سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی ، دکتر ادیب رییس اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی ، مشاوران وپیمانکاران صنعت مخابرات ایران ، خانم دكتر ابتهاج معاون اداره كل فرهنگي ، مهندس تکبیری و‌مهندس ایمانی  مدیران   مجموعه نمایشگاه  های  ایران اکسپو‌  ، خانم مهندس بختیاری کارافرین و از فعالان بخش خصوصی . مهندس شهپر مجری نمایشگاه افغانستان  ، آقای   سعيد الذاكرين مدیر مجموعه نمایشگاهی  پارس رستاک  ، خانم مهندس پيله ور مجری نما يشگاه صنايع خلا ق فرهنگي تهران و‌تعدادی از شرکت های فن آور ، کارگزاران ، تولید کنندگان و برخی تشکل های مرتبط در ساختمان وزارت تعاون ،کارو‌رفاه اجتماعی برگزار شد.

در شروع این نشست ، دکتر دباغیان مشاور معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی اشاره کردند که دستگاه های حاکمیتی با سیاست گذاری صحیح و اطلاح فرایندها و تولید کنندگان صنایع خلاق تولیدات کبغی و استاندارد و شبکه صادرکنندگان با تحقیقات حرفه ای بازار میتوانند بخش اعظمی از معضل اشتغال را حل نمایند .

مشاور معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی افزود صنایع مرتبط با اقتصاد خلاق ، در تولید ثروت و ارز اوری برای کشور کم هزینه ترین و سریع ترین مسیر خواهد بود که باعث غنای فرهتگ و بهبود منافع اقتصادی و اجتماعی میگردد .

دباغیان همچنین بیان نمودند که این صنعت با ایجاد دانشگاه اختصاصی ، شهرک صنعتی ویژه و سازمان اختصاصی  ،  نقش موثری در مزیت اقتصادی و توسعه بازار خواهد  داشت .

در بخش دیگری از این نشست ، خانم دکتر سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی بیان نمودند که ما می بایست به پیوندهای فرهنگی توجه نماییم و بتوانیم با کشورهای همسایه ارتباط برقرارکنیم . ما در شرایطی هستیم که با یک استراتژی به نام اقتصاد مقاومتی در حال برنامه ریزی هستیم .علیرغم این که  با ایرادها و نقدهایی بر این استراتزی یعنی  همان  اقتصاد  مقاومتی روبرو هستیم  ولیکن می بایست بر اساس آن حرکت کرد و تاکتیک هایی را ترسیم نماییم .

خانم سیاوشی  بیان نمود ، موضوعات مربوط به صنایع خلاق و همینطور این جلسات را در کمیسیون فرهنگی مطرح خواهیم نمود . طبیعتا به رای تک تک افراد کمیسیون نیاز داریم و اگر این تعامل برقرار شود دستاورد خوبی را خواهیم داشت

در ادامه این نشست از نماینده صندوق نو آوری و شکوفایی  ریاست جمهوری درخواست گردید که در خوص حمایت های صندوق توضیحاتی را ارایه نمایند که  در  این خصوص  مرادی مطرح نمود : «در سال جاری صندوق حمایت‌های بسیاری برای حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته‌ است.

مرادی اظهار داشت به عنوان مثال در نمایشگاه  اربیل عراق، صندوق از حضور هشت شرکت در پاویون نمایشگاه اربیل و دو شرکت به صورت مستقل و به میزان 300 میلیون تومان حمایت کرد.

وی  همچنین اظهار کرد :  سقف کلی حمایت‌های صندوق برای حضور در نمایشگاه‌ها ۶۰ میلیون تومان بلاعوض در سال برای هر شرکت است. علاوه بر حضور در نمایشگاه و گرفتن غرفه، شرکت‌ها می توانند از حمایت‌های اعزام هیئت‌های تجاری به نمایشگاه‌های خارجی و بازدید از این نمایشگاه‌ها نیز استفاده کنند که در این خصوص هر شرکت می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیون تومان بلاعوض در سال استفاده کند.»

نقش اتحادیه کنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران وپیمانکاران صنعت مخابرات ایران از موضوعات دیگری بود که در این نشست به آن پرداخته شد .

دکتر داود ادیب  رییس اتحادیه کنندگان خدمات فنی مهندسی ،مشاوران وپیمانکاران صنعت مخابرات ایران بیان نمودند که  در اتحادیه بیش از 100 شرکت بزرگ و مطرح عضو هستند که هر کدام از آنها در یک حوزه خاصی فعالیت می نمایند . طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله خدمات فنی مهنسی ، مشاوران ، پیمانکاران ، شرکت های نرم افزاری ، شرکت های سخت افزاری ، اپراتورها و تولید کننده های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتحادیه وجود دارد . اتحادیه میتواند در حوزه های مرتبط با استاندارد سازی ، تولید محتوی ، تولید اپلیکیشن ها ، تولید نرم افزارهای کاربردی ، دستگاه ها و تسترهای ، آزمایشی ، مدل سازی و تجهیزت مرتبط با  زیر ساخت های لازم در حوزه صنایع خلاق فرهنگی کمک نماید

ادیب همچین گفت اتحادیه میتواند تفاهم نامه هایی را در راستای گسترش  همکاری‌های دوجانبه در زمینه های علمی ، فنی و پژوهشی ، تشکیل کمیته های فنی مشترک ، همکاری در تهیه و تدوین استانداردها ، کمک به برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی با وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی داشته و  گسترش  همکاری‌های دوجانبه در زمینه های علمی ، فنی و پژوهشی ، تشکیل کمیته های آموزشی ، متشکل از نمایندگان مرتبط ، برگزاری دوره های آموزشی مشترک  در دستور کار طرفین قرار دهد.

ادیب افزود : برای شکل گیری صادرات حوزه صنایع خلاق فرهنگی و پیش تر از آن  که  همان الزامات تولید   صنایع خلاق فرهنگی می باشد وجود حلقه استراتزیک شرکت های حوزه فناوری های نوین و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این فرایند ،  امری اجتناب  ناپذیر است و از پتانسیل و توانمندی  اتحادیه در صادرات صنایع خلاق استفاده خواهیم نمود.

درپایان سخنرانان و پیش از پرسش و پاسخ ، دکتر صادقی فر  معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی موضوعات حایز اهمیتی را مطرح و  بیان نمودند که در این نشست مشارکت بالایی را ملاحظه نمودیم و به نظر می رسد این نشست که  توانسته گروه های مختلفی از مجموعه های دولتی ، تولید کنندگان ، کارگزاران  و تشکل ها  را دور هم جمع نماید دارای نتایج مهمی خواهد بود

صادقی فر افزود : امسال سال روتق تولید است و مسولیت تک تک آحاد جامعه  و هر کدام از ما به عنوان   یک فرد تاثیر گذار جامعه و یک کنشگر فعال  ونیز  مسولیت متقابل نهادها و سازمان ها و شرکت ها در این راستا  الزامی و مد نظر می باشد . ما باید در عرصه رونق تولید  تسهیل گری کنیم و موانع را بر داریم . جوانی که می گوید 24 بازی را در طول 4 ماه  تولید کرده و نیاز به حمایت دارد را می بایست حمایت کنیم .  این موضوع در مورد مصرف کننده و تولید کننده هم یک مسولیت متقابل است .

وی  همجنین عنوان نمود که  همه ما مسول هستیم .  تولید کننده در مقابل مصرف کننده مسول است که کالای با کیفیت تولید کند . مصرف کننده نیز دز مقابل تولید کننده مسول است که در مقابل کالاهای هم ارزش خارجی ، کالای ایرانی را انتخاب نماید .

صادقی فر در بخش دیگری از سخنان خود  بیان نمود :حوزه اشتغال فقط دود کش نیست . اصلا این طور نیست کشوری  که دودکش های آن بالاتر باشد اشتغال در آن کشور بالا باشد .حوزه  خدمات حوزه اشتغال زا است و همینطور درآمد زا . صنعت آسیب پذیری فراوانی دارد و این در حالی است که خدمات چنین نیست . علاج کشورهایی که درگیر بی کاری میشوند خدمات است .

معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی در بخش دوم سخنان خود به نقش تامین اجتماعی و ساختارهای آن  اشاره کرد . وقتی که  نقش یک کار  در حد جز انجام شود تفنن است ولی زمانی که در حد شغل جهت می یابد مباحث بیمه ای و حمایتی می بایست وارد عمل شوند .همچنین موارد مرتبط با حوزه مهارتی ، چیوند خوردن صتایع خلاق با حوزه صندوق بازنشستگان کشور و گروه هدف بهزیستی از حوزه های مورد توجه  معاون فرهنگی و‌اجتماعی وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی بود که توضیحات مفصلی در این خصوص بیان شد .

وی در پایان سخنانش به چرایی ورود وزارت تعاون ،  کار و‌رفاه  اجتماعی در این خصوص پرداخت و نقش شبکه سازی را جدی و مهم دانست .

در پایان این نشست پرسش های مختلف از سوی حاضرین مطرح گردید و مخاطبین  ، پاسخ های لازم را ارایه نمودند.

گفتنی است که  دومین جلسه هم اندیشی مدیریت صادرات  صنایع خلاق  فرهنگی در وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی  در ساعت    13:30 چهارشنبه 2 تیر ماه شروع و ساعت 16:30   خاتمه یافت .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست