برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو

در آستانه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ، رییس هيات  مدیره اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران تاکید کرد :  در صورت حمایت مسولین 15 بهمن ماه سال 98 روز مهمی برای صادرات  محصولات تولیدی کشور خواهد بود

  • کاسبان تسلیم شیوه جدیدی از وابستگی را به شیوه خود تحریمی آغاز كرده اند
  • در ماه های اخیر اثر تحریم های داخلی را بیش از تحریم های خارجی حس کرده ایم
  • کارکرد برخی از مسولین در عمل همسویی با تحریم و کمک به فرو پاشی اقتصاد کشور است
  • اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو از شرکت های صادراتی حوزه ICT  حمایت خواهد کرد

به گزارش روابط عمومي IRICTU دکتر داود ادیب با بیان این که  وضعیت خاص بین‏‏ المللی و سیاسی موجود برای ایران در سال های اخیر و تنازع روزافزون آمریکا و متحدانش  با ایران و  فشارها و تنگناهای ایجادشده برای کشورمان، ضرورت بهبود و ارتقای تولید و صادرات را  امری اجتناب‏ ناپذیر می سازد گفت : تحریم برای تولید کنندگان محصول یا خدمات داخلی  یک فرصت است ، در این شرایط تحریم می‌توانستیم به دستاوردها و تولیدات داخلی توجه کنیم و این فرصت را غنیمت بشمریم . آغاز نهضت ساخت داخل در صنعت و تشکیل میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صمت  را از یکی از مهمترین اقدامات انجام شده می توان شمرد که  گرچه سهم به سزایی را در فضای کسب و کار فعالان اقتصادی این حوزه فراهم ساخته است ولیکن شاهدیم  علیرغم این تلاش ها ، تولید  و کسب و کار در وضع ناگواری قرار دارد و به نظر می رسد که این اقدامات  در حال حاضر مسکنی بیش نبوده و   در مدت زمان کوتاهی به جهت عدم رعایت قوانین حمایتی  در سایر بخش های اجرایی کشور بی اثر و حتی متوقف گردد.

وی بیان کرد : می توانیم  مشکل تحریم‌ها را همان طور که در سال‌های گذشته توانستیم ، مدیریت کنیم ، اما سیاست‌های نادرست تجاری،  سیاست های نادرست مجموعه های   بانکی ،  گمرک ، ادارات مالیاتی ، تامین اجتماعی ،  عدم  توجه به ممنوعیت خرید کالا های خارجی که دارای نمونه مشابه داخلی است  و هر روز شاهد تعداد زیادی از این موارد می باشیم  ،  اداره بنگاه‌ها و شرکت های تولیدی و خدماتی داخل کشور  را در عمل بسیار مشکل و در آ ستانه تعطیلی قرارداده است .

 

ادیب گفت : ما واقعا تعجب می کنیم ، مگر می شود قانونی وضع شود و در آن لیستی اعلام شود که سازمان های دولتی به هیچ وجه این کالاها را از منایع خارجی نمی توانند تهیه کنند و سپس این قوانین به راحتی زیر پا گذاشته شود و به راحتی مناقصات خارجی در کشور برگزار و محصولات خارجی خرید شود . این موضوع از مصادیق عناد . دشمنی با اقتصاد مقاومتی و  حتی  نظام  جمهوری اسلامی  ایران است و  به نظر می رسد که   کارکرد برخی از مسولین در عمل همسویی با تحریم ، تحریک جامعه و   کمک به فرو پاشی اقتصاد کشور است . ما حاضر هستیم مستندات تمامی این موارد را  حضورا به کمیسیون اصل 44 مجلس  و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین به معاونت اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری حضورا گزارش و مدارک . مستندات مربوطه را تقدیم نماییم .

رییس اتحادیه صادرکنندگان صتعت مخابرات ایران تاکید کرد : تولید کنندگان ما تحریم ها را دور میزنند ، با روش های نامتعارف قطعات تولیدی خود را تهیه می نمایند و سپس ماه ها طول می کشد تا  مجوز ترخیص از ادارات صنایع و معادن استان ها و گمرک های مربوطه صادر و  این فطعات ترخیص گردد . به نظر می رسد که این موضوع کاملا در خلاف نهضت ساخت داخل است و زحمات وزارت صمت را در مدت زمان کوتاهی بی اثر خواهد ساخت . مگر میشود برای جلوگیری از تحریم و خنثی نمودن آن چنین رفتارهایی را با تولید کنندگان کرد ، به نظر می رسد که   کاسبان تسلیم شیوه جدیدی از وابستگی را به شیوه خود تحریمی آغاز نموده ااند

ادیب اظهار کرد  در ماه های اخیر اثر تحریم های داخلی را بیش از تحریم های خارجی حس کرده ایم و در صورت عدم اصلاح برخی از روشهای نادرست موجود بزودی شاهد توقف بخش وسیعی از تولیدات داخلی خواهیم بود . در سال جاری شاهد این بودیم که  مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان فرمودند که حتی اگر محصولی امکان ساخت داخلی آن در کشور فراهم باشد می بایست از محصولات داخلی تهیه کرد  یعنی فراتر از این  موضوع که  محصول دارای مشابه داخلی باشد و تنها کافی است که امکان ساخت آن در داخل کشور فراهم باشد  ، آن موقع روزانه شاهد چندین مناقصه می باشیم که خرید های خارجی صورت می گیرد و محصولات داخلی که با هزار زحمت در شرایط تحریم تولید شده است  فرصت رقابت پیدا نمیکنند و حتی پاکات ارایه  شده در مناقصات این شرکت ها هم مفتوح نگردیده و عودت می شود . شرکت هایی که محصولاتشان  دارای ده ها تاییدیه از مراجع ذیصلاح فنی و امنیتی هم است ولیکن این چنین از مناقصات حذف میگردند . گویی که برخی در بدنه دستگاه های اجرایی همسو با دشمنان جمهوری اسلامی هستند که صنعت داخلی کشور را نابود سازند .

ادیب ادامه داد : کُندی ترخیص مواد اولیه از گمرک ، دستورالعمل‌های ناگهانی و متناقض به ویژه درباره تخصیص ارز و پیمان‌سپاری،  تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را واقعا  سردرگم کرده است تا حدی که تقریباً همه فعالان اقتصادی معتقدند در ماههای اخیر «تحریم داخلی»، بسیار بیشتر از تحریم خارجی به فعالیت تولیدی آنها آسیب زده است.

ادیب خاطر نشان کرد که با بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی واحدهای تولیدی و نه  فقط شرکت های دانش بنیان  ، اصلاح فرایند ترخیص قطعات تولیدی ، اصلاح  رفتارهای عجیب و چندگانه  ادارات مالیاتی و تامین اجتماعی  و حمایت از صادرات می‌توان باعث جهش در صادرات و رونق تولید کشور شد . در خصوص صادرات نیازمند یک عزم ملی در کشور می باشد که می بایست ضمن این که  کانون های تصمیم گیری پراکنده را متمرکز نمود می بایست یه رویدادهای صادراتی کشور توجهه ویژه نمود  که یکی از آنها نمایشگاه های صادراتی اکسپو است که در داخل کشور برگزار میگردد . ما شاهد این هستیم که در این نمایشگا ه ها برخی  مسولین داخلی که خود متولیان فناوری و تولید و یا  صادرات کشور هستند حضور پیدا نمیکنند . چگونه می توان مدعی حمایت از صنعت و  صادرات بود ولیکن در این رویدادها حضور نداشت ؟ طبیعتا  در صورت حمایت مسولین کشور  و توجه به امر صادرات  ،  15 بهمن ماه سال 98 روز مهمی برای صادرات  محصولات تولیدی کشور خواهد بود و امیدوار هستیم که مسولین سازمان های مختلف ،  حداقل  ضمن حضور خود ،  اطلاع رسانی حضور در نمایشگاه صادراتی ایران اکسپو که از تاریخ 15 لغایت 18 بهمن خواهد بود    را در در دستور کار خود و زیر مجموعه ها و  همچنین در سایت هایشان قراردهند و کارشناسان خود را جهت اجرای باشکوه  این نمایشگاه  دعوت نمایند   .در  شرایط کنونی کشور که همدلی و رونق تولید ملی  یکی از دغدغه های مسولان کشور و حاکمیت است، امیدواریم که برنامه‌ریزی های صورت گرفته از جانب اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران  و همچنین سندیکای صنعت مخابرات ایران در راستای حضور تعدادی از شرکت های منتخب حوزه   ICT  ،  نمایشگاه اکسپو را   غنی تر سازد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست